OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Om Linköpings tingsrätt
Linköpings tingsrätt är en av landets mellanstora domstolar med cirka 60 medarbetare.
Tingsrättens uppgift är att avgöra mål och ärenden på ett rättssäkert och effektivt sätt.
Den dömande verksamheten på tingsrätten är indelad i två avdelningar som leds av varsin chefsrådman. På varje avdelning finns det domare, handläggare och notarier. Vid tingsrätten finns även en administrativ grupp som svarar för bl.a. registratur, ekonomi- och personaladministration, vaktmästeri och reception.
Tingsrätten förstärker nu registraturen med två domstolshandläggare.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna för en domstolshandläggare är omväxlande och självständiga. Tillsammans med dina kollegor verkar ni för att mål och ärenden handläggs och avgörs på ett snabbt och rättssäkert sätt med hög kvalitet.
Arbetet i registraturen innebär bland annat registrering av nya mål, hantering av myndighetsbrevlådan och inkommande post. Skanning och diarieföring av handlingar i mål och ärenden och beställningar av allmänna handlingar. I arbetsuppgifterna ingår även arkivarbete och andra arbetsuppgifter som är förekommande vid domstolens administration och kansli.
I det dagliga arbetet kan oväntade situationer uppstå vilket innebär att du behöver vara noggrann och ha ett flexibelt förhållningssätt. Du kan med kort framförhållning behöva prioritera om dina arbetsuppgifter samtidigt som du har förmåga att lära dig nya arbetsuppgifter.
I din roll som domstolshandläggare har du många kontakter, såväl internt som externt och du bidrar till att alla som kommer i kontakt med domstolen får en bra service och ett gott bemötande. Du är en van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsredskap.
Arbetet förutsätter att du är en skicklig och ansvarsfull administratör.
Vi söker dig som
- har lägst gymnasieutbildning
- har tidigare arbetslivserfarenhet inom service och administration
- har mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tidigare erfarenhet av arbete i registratur på annan myndighet kan vara meriterande.
Vi söker dig som vill arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kompetenta och hängivna kollegor. Du är engagerad och ansvarstagande och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du ser möjligheter istället för att fokusera på problem och du tycker det är viktigt att vara prestigelös.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare som kan komma att inledas med sex månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning tillämpas
Välkommen med din ansökan senast den 31 januari 2022.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.