OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsbeskrivning
Hos vår kund erbjuds du en rolig och utmanande miljö med komplexa system som ställer höga krav på upptid och tillgänglighet. Det är ett stort förtroende med ansvar för Sveriges mest kända varumärken. Du får goda möjligheter att utvecklas i teamet, med exempelvis ansvarsområden som automatisera och utveckla systemen. Dessutom ett bra läge mitt i city. Vår kund Schibsted Enterprise Technology sköter Schibsted- samt Adevinta-koncernernas globala IT miljö som består av ca 100 bolag och 8100 användare över hela världen.
På E-Tech är de 130 st som arbetar med drift, support, övervakning och vidareutveckling av alla bolagens olika system och applikationer.
I NOC teamet är de 12 personer; 6 st. inklusive chefen är “dagtidare” samt 6 st. går på ett rullande skiftschema så att NOC är bemannad dygnet runt, året om. De 11 teknikerna har kompetens så att alla kan gå in och ta driftansvaret eller stötta varandra under incidenter eller med utbildningar.
NOC:en har hand om ca 700 olika system och applikationer. Det mesta ligger på Linux servrar. Projekt pågår att flytta över drift mer och mer till AWS-lösningar.
Servicedesken tar emot ca 4500 ärenden per månad och ca 5-10% kommer till NOC:en. En minst lika vanlig input är alarm från monitoreringen eller att ledande IT-personal kontaktar NOC direkt då större incidenter inträffar.
Ansvarsområden
NOC:en ansvarar för drift och övervakning av IT-systemen för Schibsteds interna kunder, både i Sverige och globalt. Även den primära driften av stora varumärken, t.ex. Aftonbladet, SvD, Blocket, Lendo. Utöver att hantera larm, ärenden, underhåll, optimering och felsökning av applikationer och OS kommer du, när du blivit mera erfaren, även att driva mindre projekt för NOC:s räkning, ta emot dokumentation och kravställa gentemot interna systemägare, eller utveckla mjukvara i enklare former för våra interna verktyg.
Rollen är mycket varierande och passar dig som vill arbeta brett och lära dig mycket om många olika IT-discipliner.
Teamet jobbar enligt ITIL och på kvällar och helger agerar du även Incident Commander vid behov, enligt de ramverk som Schibsted tillämpar internt.
På nattpassen och helgerna agerar NOC:en även Servicedesk vilket gör att du under de passen även ibland arbetar med att hantera klientärenden och mer traditionell IT-hantering på klientsidan, både från Sverige och Norge.
Arbetstider
Du kommer att arbeta skiftpass på 3-skift, alltså inklusive kvällar, nätter och helger. Den normala fördelningen är 7 pass av samma sort i rad, följt av en ledigvecka. De tre passveckorna är alltså 7 x 06:00-15:30, 7 x 13:00-22:00, 7 x 21:00-06:30, med lediga veckor mellan varje passvecka.
Kvalifikationer
Vi söker dig som kan behålla lugnet när det kommer in kritiska incidenter, speciellt på natten när du sitter själv, men kan kalla in många människor från olika delar av koncernerna vid behov. Du behöver lära dig vem man ska kontakta när och koordinera rätt i ärendena.
Din tekniska kunskap:
Måsten:
- Linux servrar (RHE, CentOS, Debian eller motsvarande)
- Arbeta skiftgång 24/7
Ganska bra på, eller kommer snabbt att lära sig:
- Mac OS
- Smartphones (iPhone+Android)
- Nätverk
- PC
Förståelse för:
- AD
- VMWare
Meriterande:
- Eftergymnasial utbildning inom IT, t.ex. yrkeshögskola, egna studier, universitets-/högskolekurser.
- Programmering eller scriptning, t.ex. i Bash, Python, javascript, cron-jobb
Språk: Svenska, engelska flytande i tal och skrift
Som person är du serviceinriktad, ansvarstagande och har en mycket bra problemlösarförmåga för att på ett bra sätt hantera kritiska problem. Många förändringar pågår ständigt hos Schibsted, det är därför viktigt att du är flexibel och har lätt för att sätta dig in i nya system och applikationer.
Det är viktigt att du brinner för teknik och allt som har med Linux att göra!
Erfarenhet
Linuxtekniker helst 2-3 år, (alternativt Servicedesk)
Ansökan
Urval och intervjuer sker löpande, ansök därför så snart som möjligt.
Om företaget
Schibsted Enterprise Technology sköter Schibsted- samt Adevinta-koncernernas globala IT miljö som består av ca 100 bolag och 8100 användare över hela världen. Shibsted har tilldelats utmärkelsen "Karriärföretag 2020" av Karriärföretagen Sverige samt röstats fram till topp 10 mest attraktiva företagen i Sverige bland civilingenjörer och samhällsvetare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniella Petersen
Cecilia Mannheimer
Emelie Özgun
Pontus Adolfsson
Konsultchef Katja Löfström
Maria Johansson
Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom
Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044