OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Liseberg är en av Sveriges mest efterlängtade destinationer.
Varje år tar sig 3,2 miljoner människor hit för att skratta, hisna, mysa och vara tillsammans med människor de tycker om.
Idag består verksamheten av nöjespark, restauranger, teatrar och boende, och sysselsätter drygt 350 årsanställda och 2500 säsongsanställda. Snart öppnar vi ett tematiserat hotell och en vattenvärld - de största satsningarna under vår 100 år långa historia. Vill du vara med och forma morgondagens Lisebergsupplevelse? Nu söker vi en projektledare till Lisebergs marknadsavdelning.
Beskrivning
Marknadsavdelningen är en del av Lisebergs kommersiella funktion bestående av avdelningarna Försäljning, Marknad och Digital gästresa. Funktionen arbetar med alla instrument för att stärka varumärke, kommunicera mot alla målgrupper, driva försäljning och skapa digitala upplevelser.
Marknadsavdelningen ansvarar för att få våra besökare att längta hit. Det gör vi genom att planera, producera och genomföra kommunikationsinsatser i en stor mängd olika kanaler. Vårt uppdrag är att utifrån Lisebergs varumärkesplattform och insikter om våra gäster stärka varumärket Liseberg lokalt, regionalt, nationellt och internationellt och skapa kommunikation som både bygger starka relationer och ökar försäljningen.
Inom avdelningen finns ett kreativt inhousebyrå-team med tillhörande ateljé, projektledare, CRM-ansvarig och ett content-team med ansvar för innehåll i Lisebergs egna digitala och förtjänade kanaler. Vi arbetar med hela verksamhetens erbjudande och dess olika upplevelser, mat & dryck, boende, scenupplevelser och säsongerna Sommar, Halloween och Jul på Liseberg. I april öppnar Liseberg Grand Curiosa Hotel och nästa år öppnar vattenvärlden Liseberg Oceana, som tillsammans med nöjesparken kommer att skapa en helt ny destination för våra gäster och skapa ännu fler anledningar till att besöka Göteborg. För att hantera hela marknadsuppdraget för den nya destination som växer fram så behöver vi fler. Nu söker vi dig som vill projektleda kommunikationsinsatser för några av Lisebergs erbjudanden.
Arbetsuppgifter
Som projektledare på marknadsavdelningen har du ansvar för att driva arbetet med marknads- och kommunikationsinsatser med utgångspunkt i några utvalda områden ur verksamhetens olika erbjudanden. Ansvaret för olika årligen återkommande kommunikationsinsatser för Lisebergs gästverksamheter är fördelat mellan marknadsavdelningens projektledare. Specifikt för den här projektledartjänsten är som utgångspunkt att arbeta med kommunikationsinsatser för halloween, spel, kaninlandet, årspassprogrammet och partnersamarbeten. Tilldelning av ansvarsområden kan utvecklas och justeras med tiden vilket kan innebära att uppdraget på sikt även kan innefatta kommunikationsinsatser för andra delar av Lisebergs gästverksamhet.
Du leder arbetet i respektive projekt från problemformulering och analys till utveckling, genomförande och uppföljning. Arbetet sker i tätt samarbete och öppen dialog med olika roller internt och externt (samarbetspartners, kommunikations- och mediebyråer, etc.). Med kunskaper inom marknadsföring och relaterade ämnen (t ex kommunikation, medieplanering och marknadsanalys) driver du dessa marknadsinsatser självständigt i projekt gentemot olika intressenter. Även om du dagligen samarbetar med kreatörer både i vårt inhousebyrå-team och hos våra byråer har du också ett visst kommunikatörsansvar som innebär att du själv kan ta beslut vid val mellan olika budskap och kommunikationslösningar, och i vissa fall också själv formulera budskap och föreslå enklare kreativa lösningar.
Du rapporterar till marknadschef och jobbar i team både internt och mot extern reklam- och mediebyrå. I de olika projekten du driver har du kontakt med Lisebergs olika affärsområden och funktioner och tar ett proaktivt ansvar för dessa med hänsyn till kommunikationsutveckling.
Kvalifikationer
Utbildning, kvalifikationer och erfarenhet:
- Utmärkt skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på svenska och engelska.
- Högskoleutbildning inom området (kan kompenseras av annan relevant högre utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet samt dokumenterade resultat).
- Relevant erfarenhet (minst 5 år) som projektledare i marknadsorganisation eller byrå/konsultverksamhet med dokumenterat goda resultat.
- Dokumenterad och relevant erfarenhet av att arbeta i det digitala kommunikationslandskapet.
- Erfarenhet av insiktsbaserat och målfokuserat marknadsarbete (framtagande och uppföljning av mål och KPI:er).
- Vana av att formulera budskap och utveckla lösningar på kommunikationsbehov.
- Mycket god erfarenhet av MS-office och andra digitala verktyg.
- Erfarenhet av teamarbete i en dynamisk projektorganisation.
- Vana att hantera komplexa projekt som stundtals drivs i ett högt tempo.
Personliga egenskaper
Förutom att dela Lisebergs värdegrund (glädje, säkerhet, omtanke, kvalitet och kreativitet) bör följande egenskaper finnas hos dig:
- En positiv grundinställning och en utpräglad ”do ́er”.
- Utmärkta samarbets- och teamegenskaper samt goda ledaregenskaper.
- Drivande och ansvarstagande, strukturerad och målmedveten.
- Strategiskt tänk, men stark operativ förmåga.
- Förmåga att tänka kreativt och innovativt.
- Goda kommunikativa egenskaper.
- Kvalitetsmedveten och kompromisslös, men pragmatisk när det behövs.
- Fokuserad och en naturlig förmåga att hantera press och multipla uppgifter.
Villkor
Tjänsten är en heltidstjänst och tillsätts snarast.
Övrigt
Vi ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter då vi strävar mot en bred representation i organisationen. Har du frågor om tjänsten, är du välkommen att kontakta marknadschef Karl Svedung på mail: karl.svedung@liseberg.se
Välkommen med din ansökan senast den 12 mars 2023.
Vi rekryterar löpande till denna tjänst, vilket gör att vi gärna vill ha din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 12 mars 2023.