OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Biblioteket i Kristinehamn söker en litteraturpedagog, eller en person med liknande kompetens, för en tidsbegränsad projektanställning. Är du en kreativ och strukturerad person som trivs med att driva processer som utvecklar kollegor och verksamheten vidare? Då kan du vara den vi söker!
Biblioteksverksamheten i Kristinehamn består av stadsbiblioteket och det mobila biblioteket, bokbuss och lådcykel. Verksamheterna är öppna för alla och erbjuder ett brett utbud av fysiska och digitala medier och tjänster.
Biblioteket är en del av Kulturförvaltningen som tillsammans arbetar för att främja kulturlivet i Kristinehamn. Det innebär bland annat att kulturlivet ska vara tillgängligt för alla invånare och att vi har ett gott och utvecklande samarbete med det lokala näringslivet. Kulturförvaltningen består av ett tjugotal medarbetare inom verksamheterna bibliotek, konstmuseum, bildarkiv och allmänkultur. Som medarbetare i Kristinehamns kommun arbetar vi utifrån värdeorden delaktighet, ansvarstagande och kompetens.
ARBETSUPPGIFTER
Projektanställningen innefattar en genomlysning av bibliotekets hela barn- och ungdomsverksamhet, med särskilt fokus på unga från 13 år och uppåt. Vi önskar en granskning av såväl nuvarande arbetssätt samt aktiviteter, som exempel hur bibliotekslokalen används och är utformad. I uppdraget ingår att inhämta synpunkter från både målgruppen och bibliotekets personal.
En annan del av arbetet består i att hitta samarbetspartners såväl inom som utanför de kommunala verksamheterna. Du kommer, tillsammans med bibliotekspersonalen, att arbeta med bibliotekets barn- och ungdomsaktiviteter. Projektarbetet utgår från bibliotekets läsfrämjande uppdrag. En viktig del i uppdraget är att inspirera bibliotekspersonalen till att hitta nya arbetssätt och metoder.
För att nå barn och unga behöver du möta dem där de befinner sig i sin vardag. Det innebär att en del av arbetet kommer att utföras på kvällar och helger. Möjlighet att anordna workshoppar, föreläsningar och liknande som kan inspirera barn och unga finns.
Önskat resultat efter genomfört uppdrag är förslag på hur vi når fler unga och får större genomslagskraft än idag. Vi ser gärna att projektet också leder till ett utökat nätverk med aktörer såväl inom som utanför kommunala verksamheter.
Din inventering/analys och förslag ska lämnas i skriftlig rapport vid arbetets slut, senast december 2023.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen krävs det att du är van att arbeta i samverkan med andra med ett tydligt kravställande för att optimera projektets innehåll. Du är självgående och kan driva arbetet framåt på ett effektivt och strukturerat sätt. Du är också en kreativ person och har ett nytänkande som kan omsättas i praktiken och leder till resultat.
Det är meriterande med erfarenhet av arbete på bibliotek och gärna gentemot barn och unga.
Då du kommer i direktkontakt med barn och unga krävs ett utdrag ur belastningsregistret. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
B-körkort är önskvärt.
ÖVRIGT
Kristinehamns kommun är en arbetsplats med många medarbetare, som i sin tur genom arbete inom olika verksamheter möter många av kommunens invånare.
Vi arbetar för ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och kommunikation. Våra ledord för medarbetarskap är delaktighet, ansvarstagande och kompetens vilket vi tror bidrar till en positiv och hälsosam arbetsmiljö som ger kraft, energi samt arbetsglädje på jobbet.
Som anställd hos oss kan du förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller i pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.