OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av försäkrings- och tjänstepensionsföretagens försäkringstekniska avsättningar och kapitalkrav för försäkringsrisker? Då kan det här vara jobbet för dig!
Om jobbet
Som livsförsäkringsaktuarie på avdelningen Risktillsyn försäkring arbetar du med fokus på tillsyn av försäkrings- och tjänstepensionsföretagens försäkringstekniska avsättningar och kapitalkrav för försäkringsrisker, både genom dialog med företagen och även genom analys av inrapporterade uppgifter.
I rollen ingår att delta i och leda löpande tillsynsaktiviteter, undersökningar och fördjupade analyser, regelverksprojekt och tillståndsärenden. Du kommer också att vara delaktig i utvecklingen av kvantitativ analys av Solvens 2- och tjänstepensionsdata.
Arbetet innebär samarbete med övriga avdelar inom Försäkringsområdet samt med andra nationella och internationella myndigheter.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har examen i matematik eller matematisk statistik från universitet eller högskola
• har minst fem års erfarenhet av att arbeta som livförsäkringsaktuarie
• har goda kunskaper inom livförsäkringsteknik
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har masterexamen i försäkringsmatematik
• tidigare har arbetat med Solvens 2- eller IORP 2-regler
• har kunskap om värdering av försäkringstekniska avsättningar och kapitalkrav för försäkringsrisker, Solvens 2-modellering, SAS.
Om dig
I det här jobbet behöver du
• ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter
• ta egna initiativ
• driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde
• bidra till ett gott samarbete.
Finansinspektionen (FI) bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Per Jakobsson, biträdande avdelningschef, 08-408 982 11
Sista ansökningsdag:
2022-10-21
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372