OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Systembolaget är en intressant arbetsplats på många sätt. Kundkontakten, sortimentet och det interna samarbetet är engagerande och arbetsuppgifterna väldigt omväxlande. Dessutom har vi ett ovanligt viktigt uppdrag; Eftersom de alkoholrelaterade problemen bevisligen blir mindre om alkohol inte styrs av vinstintresse, är vårt jobb att få nöjda kunder och förvalta monopolet så väl att folk vill ha det kvar. Som Logistikchef ansvarar du för att utveckla och samordna enhetens verksamhet. Du kommer att leda logistikenhetens arbete för att nå avdelningens mål samt Systembolagets vision och strategiska mål. Din utmaning Som chef för Logistikenheten blir du ansvarig för verksamhetsgrupperna logistik, lagerstyrning, processutvecklare, reklamation/fragmenteringsanläggning samt två varudepåer i Örebro respektive Sundsvall. Ditt fokus blir att effektivisera, processorientera, utveckla och samordna hela enhetens arbete. Det arbetet kommer du leda både i direktkontakt med dina medarbetare och på distans. Det är förstås viktigt att enhetens arbete ligger i linje med uppsatta mål, vilket betyder att de proaktiva förslag om förbättring och utveckling du och dina medarbetare utvecklar ligger inom ramen för dessa mål. Logistik är en av fyra enheter inom verksamhetsområdet Varuförsörjning och du kommer, tillsammans med övriga enhetschefer, att ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp. Den har som mål att utveckla verksamheten utifrån ett helhetsperspektiv. Som Logistikchef kommer du att få både budget- och medarbetaransvar. En viktig del i det senare blir att leda och utveckla enhetens hela personalstyrka. Ledarrollen innebär exempelvis att skapa förutsättningar för delaktighet, lärande och engagemang - inom alla enhetens yrkesgrupper - i syfte att nå både individuella och verksamhetsmässiga mål. I rollen verkar du också aktivt för att bidra till att Systembolagets företagskultur fortlever och vidareutvecklas inom organisationen. I yrkesrollen kommer du att möta många olika intressenter som alla har sina egna behov i fokus. Samtidigt som du bemöter dessa, måste du bevaka verksamhetens utveckling och mål. Du måste också kunna balansera strategiskt arbete gentemot löpande verksamhet på kort och lång sikt - utifrån den utvecklingsfas Systembolaget befinner sig i. Utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper Du behöver högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet i ryggen, samt god erfarenhet av både ledarskap och logistik - gärna från detaljhandeln eller annan serviceverksamhet. För att hantera rollen som Logistikchef måste du också ha erfarenhet av budgetarbete samt ett övergripande yrkeskunnande inom logistikområdet. Vidare är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Dessutom är det mycket viktigt att du besitter en hög IT-kompetens och vet vilket effektivt och värdefullt redskap det är. Som person har du god självinsikt och vet att du kan hantera förändringsarbete. Du har också kapacitet att planera, organisera och ta beslut. Dessutom är du en naturlig ledare med god kommunikationsförmåga som kan förmedla budskap och strategier på ett övertygande sätt. Det gör att du har lätt för att påverka och nätverka för att förankra dina ideer i syfte att förbättra enhetens arbete och rutiner. Du vet hur man sätter ihop och bygger upp grupper samt har en inneboende förmåga att leda och utveckla andra. Ditt fokus är framförallt riktat mot kunden och affärsmässighet. Vi ser gärna både manliga och kvinnliga sökande, samt sökanden med olika etnisk bakgrund.
Artiklar i detta ämnet
- Samverkan fack och arbetsgivare
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Eriksson
08-50330523
AnnSofie Eriksson
08-503 30524
Berit Karlsson
0433-71621
Charlotte Holm
0490-21390
Birgitta Fardstedt
0498-484633
Krister Bengtsson
0414-10011
Marco Kyllönen
0173-30028
Alan O Connell
0158-13010
Martin Hjälm
0370-70511
Stefan Hed
0248-12630