Lokal administrativ chef

Lokal administrativ chef

Arbetsbeskrivning

ÅM2023-1280

Dina arbetsuppgifter

Anställningen är placerad på Riksenheten för miljö och arbetsmiljömål. Som lokal administrativ chef blir du ett stöd för kammarchefen i administrativa frågor och del av kammarens ledningsgrupp. Du ska tillsammans med kammarchefen styra åklagarkammaren mot uppställda mål och skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö.

Du kommer att vara närmaste chef för åklagarkammarens administrativa personal som idag består av sex medarbetare. I chefsansvaret ingår både personal- och arbetsmiljöansvar för den administrativa personalen.

På åklagarkammaren arbetar ca 35 medarbetare.

I dina arbetsuppgifter ingår:

personal- och arbetsmiljöansvar för den administrativa personalen på åklagarkammaren, dvs att ha ansvar för personalplanering, arbetsmiljöfrågor, löne- och personalrapportering, medarbetar- och lönesamtal m.m.
ansvar för åklagarkammarens budget och ekonomifrågor, upphandlingsfrågor, inköp enligt gällande avtal, viss diarieföring m.m.
ett övergripande ansvar för åklagarkammarens administrativa arbete.
Som administrativ chef förväntas du skaffa dig kunskap kring sedvanliga administrativa handläggararbetsuppgifter och vara insatt i de system som används på åklagarkammaren.

I rollen ingår att vid behov resa till Riksenheten för miljö och arbetsmiljömåls andra arbetsställen i Stockholm, Göteborg, Jönköping och Östersund för olika typer av möten (medarbetarsamtal, lönesamtal samt kammarmöten).

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Du ska ha

gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
väl vitsordad erfarenhet från liknande chefsposition eller erfarenhet som Åklagarmyndigheten bedömer som likvärdig
god förmåga att sätta dig in i it-system och goda kunskaper i Officepaketet eller motsvarande
goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Det är meriterande med

akademisk utbildning som Åklagarmyndigheten bedömer som relevant, t.ex. inom personalvetenskap, beteendevetenskap eller ekonomi.
väl vitsordad yrkeserfarenhet från operativ verksamhetsplanering som t.ex. budgetarbete och personalplanering.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Åklagarmyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Åklagarmyndigheten och omfattar följande förmågor:

stabilitet
helhetssyn
kommunikationsförmåga
social förmåga
förmåga att nå mål och resultat
förändringsförmåga
Om anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning på 6 månader.

Tester förekommer i rekryteringsprocessen.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi närmare 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.

 

Ansök redan i dag!

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 juni 2023
  • Ansök senast: 11 juni 2023

Besöksadress

Drottninggatan 9
None

Postadress

Box 721
Sundsvall, 85121

Liknande jobb


17 december 2024

16 december 2024