OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och vuxenutbildningen i att lyckas med detta uppdrag. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till vårt viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande.
Skolverket söker nu en engagerad Lokalansvarig till enheten för Lokal- och arbetsplatsförsörjning.
Vill du vara med och utveckla Skolverkets lokalförsörjning?
Rollen som lokalansvarig innebär att du har ansvar för både löpande operativa behov samt strategiska frågor gällande vår lokalförsörjning inkluderat möblering och arbetsplatsens utformning. Du ser till att vi har ändamålsenliga, arbetsmiljövänliga, kostnadseffektiva och säkra lokaler. Arbetet innebär även ansvar för fysisk säkerhet med brand- och skalskydds ansvar.
Du är kontaktperson och kravställare gentemot hyresvärdar och leverantörer samt ansvarar för att projektleda lokalanpassningar, ombyggnationer, flyttar och övriga förändringar. Säkerställer att tillsyn, skötsel, underhåll samt lagkrav efterlevs. I arbetet ingår att planera lokalförsörjningen, vilket bland annat innebär att analysera behov, ta fram förslag, krav, besluts- och beställningsunderlag samt tillhörande interna rutiner för att effektivisera lokalutnyttjandet. Du ansvar för framtagande och löpande reviderar myndighetens lokalförsörjningsplan med kort och långsiktigt perspektiv inkluderat lokalprogram för inredning och arbetsplatser. I tjänsten ingår strategiskt och operativt ansvar för fysisk- och miljörelaterad säkerhet såsom incident- och avvikelsehantering, systematiskt brandskyddsarbete, skyddsronder, skalskydd med lås- larm och bevakning av lokaler med mera.
Vidare ingår ansvar för framtagande av budgetunderlag och ekonomisk uppföljning av lokaler och tillhörande driftkostnader. En stor del av arbetet innebär löpande kontakter och uppföljningar med hyresvärdar, entreprenörer, leverantörer samt interna kontakter inom myndighetens verksamhet. Att presentera och samverka internt ingår också i rollen. Du rapporterar till enhetschefen.
Vi söker dig som har:
• erfarenhet av roll som kontorsansvarig, lokalförsörjare, facility manager eller liknande
• erfarenhet av säkerhetsarbete med inriktning brand, bevakning och skalskydd
• erfarenhet av inköp av tjänster och varor inom fastighet, lokal och arbetsplatstjänster
• erfarenhet av projektledning och samordningsansvar
• erfarenhet av ekonomisk uppföljning och underlag för budgetering
• relevant högskoleexamen eller motsvarande kompetens och erfarenhet
• mycket god datorvana och goda kunskaper inom Officepaketet
• mycket goda kunskaper i svenska skriftligt och muntligt och goda kunskaper i engelska
Det är meriterande med erfarenhet av att självständigt utföra inköp/upphandlingar inom rollens ansvarsområden, förhandling, avtals- och hyresfrågor. Det är en fördel om du har flerårig bakgrund inom facility management med lokalers behov av anpassningar, underhåll, uppföljning och planering, möbler- och arbetsplatskoncept samt aktivitetsbaserade kontor. Vi ser gärna att du har arbetat i ett utpräglat serviceyrke i en samordnande alternativt arbetsledande roll och att du har kunskaper inom digital ärendehantering, onoff-boarding samt arbetsmiljö- och tillgänglighetslagstiftning.
Vem är du?
Vi söker dig som är driven, proaktiv och målmedveten med god förmåga att självständigt planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt och strukturerat sätt. Du har hög servicenivå och värdesätter nära samarbete med kollegor. Arbetet ställer krav på personlig mognad, ansvarstagande och social kompetens. Du är uthållig och arbetar lösningsorienterat med hög affärsmässighet samtidigt som du är lyhörd och förstår vikten av goda, långsiktiga relationer såväl internt som externt. Vidare är du en naturlig projektledare som driver dina processer framåt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för arbetet.
Vilka är vi?
Enheten för Lokal- och arbetsplatsförsörjning ansvarar för att driva och utveckla myndighetens strategiska och löpande arbete inom lokalförsörjning, fysisk infrastruktur och arbetsplatsservice. Med ett ekonomiskt och miljömedvetet fokus erbjuder vi rätt service, i rätt tid, på rätt sätt i ändamålsenliga lokaler med god arbetsmiljö och hög trivsel. Enheten tillhör avdelningen Verksamhetsstöd.
Medarbetarskapet är viktigt för oss på Skolverket. Att arbeta hos oss innebär att du agerar i enlighet med Skolverkets medarbetarskapspolicy och den statliga värdegrunden. Vårt medarbetarskap och ledarskap är formulerat i fem kärnvärden; förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling
Upplysningar och ansökan
Sista ansökningsdag är den 24:e januari 2022. Tjänsten är en tillsvidareanställning. Skolverket tillämpar sex månaders provanställning. Av din ansökan ska tydligt framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Arbetspsykologiskatester och arbetsprov kan komma att användas som en del i urvalsprocessen. Intervjuerna är planerade under början av februari. Vi ser gärna att tillträdet sker så snart som möjligt.
Enstaka inrikesresor kan förekomma i tjänsten.
Varmt välkommen med din ansökan!
Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Jenny Sellberg 08-5273 3828 (Lärarförbundet), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47.
Kontaktpersoner på detta företaget
Se fullständig annons på vår hemsida!
Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00