OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Är du intresserad av hur lokalförsörjningsprocesser går till, bra på att analytiskt se helheter i lokalförsörjningsfrågor och genuint intresserad av hur kommunens verksamheter ska lokaliseras på ett effektivt sätt i framtiden? Då är du kanske vår nya lokalförsörjningsstrateg!
Befolkningen i Kristianstads kommun ökar och våra verksamheters behov både ökar och förändras över tid, vilket är positivt men också utmanande.
Vi söker någon som vill utveckla vår lokalförsörjning och som brinner för att hitta effektiva lösningar på dessa komplexa utmaningar. Är du bra på att utvinna nyckelfaktorerna i omfattande informationsunderlag? Tydlig och bra kommunikatör som står upp för helheten? Då är det dig vi söker!
Vi är i situationen att en total översyn av lokalförsörjningsprocessen ligger framför oss, för att öka effektiviteten och hitta bättre lösningar i framtiden. Vi har även ekonomiska utmaningar framöver och vi måste få ut max av varje investerad krona. Behov ställs mot varandra och genom analys, jämförelser och nyckeltal styr du processen mot en färdväg framåt.
Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du tillsammans med kollegor både på kommunledningskontoret och de andra förvaltningarna utvecklar kommunens processer kring lokalförsörjning.
Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med målstyrning, ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag – bland annat för investeringar och lokalförsörjningsplanen.
Avdelningen består av 27 medarbetare där tjänsten som lokalförsörjningsstrateg är placerad direkt under ekonomidirektören. Avdelningen tillhör kommunledningskontoret som är en övergripande förvaltning och ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.
Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som lokalförsörjningsstrateg har du helhetsansvar för processen hela vägen ifrån uttryckt behov fram till färdig byggnad. Det innebär att du följer arbetet som pågår i förvaltningarna, lämnar återkoppling, samlar information och påverkar processerna mot en ökad effektivitet. Utförandet är på förvaltningarna, men du är processansvarig och ska kunna stå för helhetsbilden när det gäller lokalförsörjningen i kommunen och till viss del koncernen. Du förväntas vara en "gatekeeper" när det gäller våra framtida investeringar för att säkerställa effektiviteten på helhet.
För att uppnå detta leder du olika grupper, bland annat arbetsgrupp för strategisk lokalförsörjning. Du deltar i forum som strategisk lokalförsörjningsgrupp där helheten i kommunen diskuteras, och du förväntas vara föredragande i kommunstyrelsen i lokalförsörjningsfrågor.
Du utvecklar och driver processen framåt, inklusive illustrationer och presentation, processbeskrivningar och rutiner. Du synar och motiverar förslag med hjälp av nyckeltal och jämförelser, och presenterar detta i de aktuella forumen.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom fastighet/byggnation eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser positivt på om du också har gått en projektledarutbildning eller arbetat med projektledning. Du har tidigare arbetat med lokalförsörjningsfrågor, gärna i en offentligt styrd organisation.
För att lyckas med uppdraget krävs det att har en bra helhetssyn, en strategisk förmåga och en kapacitet att ta dig an komplexa processer. Du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk - vårt arbete med lokalförsörjning är ibland detaljerat och omfattande och du behöver kunna förklara resultaten på ett tydligt och enkelt sätt. För att kunna visualisera och beskriva dessa frågor krävs det att du är en god kommunikatör som uttrycker dig väl i tal och skrift och som uppfattas som tydlig och rak, något du även behöver i dialogen med verksamheterna där det ibland finns olika uppfattningar. Du har ledaregenskaper och kan leda processer och grupper mot ett mål, där du använder ditt helhetstänk och sinne för effektivitet och resultatfokus för att leda Kristianstads kommuns lokalförsörjningsarbete mot goda resultat.
Du hanterar utan svårigheter Officepaketet och har ett B-körkort.
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Du kommer att arbeta i moderna lokaler i Rådhus Skåne beläget i centrala Kristianstad med direkt närhet till bussar och tåg.
Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att höra av dig till ekonomidirektör Oscar Nilsson på telefon 044-13 60 07.
Sista ansökningsdag är 2020-08-30.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21