Lokalplanerare/Säkerhetssamordnare

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER Eskilstuna ligger mitt i Stockholm-Mälarregionen, en region som har framtiden för sig. Många barn föds i Eskilstuna och inflyttningen till kommunen är stor. Eskilstuna är bland de fem snabbast växande städerna i landet. Barn- och utbildningsförvaltningen i Eskilstuna kommun ansvarar för omsorg och utbildning av 18000 barn och ungdomar från förskola till gymnasium. Förvaltningen har drygt 40 enheter, 3300 anställda och en budgetomslutning på 1,6 miljarder kronor. Verksamheten är decentraliserad och bedrivs i ett stort antal lokaler runt om i kommunen. Formellt är förvaltningen hyresgäst i lokalerna, som till största delen ägs och förvaltas av kommunen och dess fastighetsbolag Kommunfastigheter. Ändamålsenliga lokaler är en viktig förutsättning för ett bra resultat i verksamheten. Inom de närmaste åren kommer förvaltningens behov av lokaler att förändras, som följd såväl av ändrad barn- och elevvolym som av pedagogisk utveckling. Vi söker nu dig, som kan tillföra förvaltningen som hyresgäst kunskap inom områdena lokalförsörjning, lokalplanering, fastighetsekonomi och säkerhetssamordning inom förskola och skola. Arbetet innebär omfattande kontakter med chefer och personal i förvaltningen och i kommunen som helhet. Din roll som lokalplanerare är först och främst att - handlägga och följa upp uppdrag till Kommunfastigheter. - bevaka förvaltningens intressen vid större om- och tillbyggnadsprojekt - arbeta strategiskt som internkonsult i lokalfrågor till samtliga enheter inom förvaltningen - att administrera hyresavtal med Kommunfastigheter och andra hyresvärdar Din roll som säkerhetssamordnare innebär bland annat att - samordna, strukturera och systematisera förvaltningens arbete avseende risk- och sårbarhetsanalys, så att det finns en beredskap för oväntade händelser. - ha en samordnade funktion för förvaltningens säkerhetsombud. Du blir en av 19 medarbetare på förvaltningens ekonomienhet. Enheten är en del av förvaltningens styrfunktion, med uppdrag att bistå förvaltningsledning och enhetschefer i resursplanering och resursstyrning. Vi erbjuder förstås en introduktion till ditt arbete och du kommer att ingå i förvaltningens introduktionsprogram tillsammans med nya specialister och chefer. KVALIFIKATIONER Du ska ha högskoleutbildning som ingenjör inriktning mot byggteknik, kompletterad med kompetens inom fastighetsekonomi. Annan likvärdig utbildning på högskolenivå kan också prövas. Du måste ha några års arbetslivserfarenhet med liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete i offentlig förvaltning eller på annat sätt skaffat dig kunskaper om beslutsprocessen. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och är van att använda IT som stöd i ditt arbete. Resor inom kommunen gör att körkort och tillgång till bil krävs. För att klara av dessa arbetsuppgifter krävs att du är duktig på att kommunicera med olika människor och kan uttrycka dig väl i såväl tal som skrift. Det är även viktigt att du är bra på att strukturera, är utvecklingsinriktad och trivs med administration. Vidare är det viktigt att du har god självkännedom och är trygg i din yrkesroll och du ska ha förmåga att både samarbeta och arbeta självständigt när så krävs.

Sammanfattning

Liknande jobb


17 september 2024

Lokalprocessledare

Lokalprocessledare

7 februari 2024

28 december 2023