Arbetsbeskrivning
Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök.
Är du en analytisk och strategiskt lagd person med stort ekonomiskt fokus? Vill du vara med och planera stadens framtida lokalbehov och bidra till ett effektivt utnyttjande av befintliga lokaler? Då vill vi gärna att du hör av dig.
Välkommen till Lokalförsörjningsenheten
Lokalförsörjningsenheten ansvarar för att planera stadens långsiktiga lokalbehov och säkerställa ett effektivt nyttjande av stadens lokaler. Enheten arbetar nära förvaltningarna och Landskronahuskoncernen för att optimera lokalanvändning, minska driftskostnader och skapa hållbara lösningar för stadens verksamhetslokaler.
Enheten är organisatoriskt placerad inom ekonomiavdelningen på stadsledningsförvaltningen, och du kommer rapportera till Lokalförsörjningschefen.
ARBETSUPPGIFTER
Rollen som Lokalsamordnare
Enheten är i en förändringsfas och uppdraget formas nu utifrån nya förutsättningar. Här har du stora möjligheter att bidra med tankar om nya arbetssätt och nya strukturer utifrån våra övergripande mål. Beroende på din profil och tidigare erfarenhet finns möjligheter att bidra i processer inom andra delar av enheten och förvaltningen.
Som lokalsamordnare blir du en central aktör i arbetet med stadens lokalfrågor, där du fungerar som en brygga mellan förvaltningarna, stadens centrala lokalförsörjningsenhet och stadens fastighetskoncern. I din roll ansvarar du för att samordna och driva frågor kopplade till lokalanvändning och planering, både på kort och lång sikt.
Du kommer att delta i kommunens strategiska lokalgrupp och vara kontaktperson för förvaltningarna i lokalfrågor. Arbetet innebär att leda arbetet med behovsframställan kring nyproduktion, ombyggnation och anpassning av lokaler i nära samarbete med lokalförsörjningschef, lokalstrateg och verksamhetsansvariga. Du omvandlar verksamheternas lokalbehov till funktionella kravspecifikationer och säkerställer att dessa möter verksamhetens mål och ekonomiska förutsättningar. Ett innovativt och kostnadseffektivt förhållningssätt är avgörande för att skapa lösningar som optimerar resursanvändningen.
Du förväntas också bidra med analys och strategiskt beslutsstöd kopplat till kostnader och resurser samt skriva väl underbyggda beslutsunderlag till kommunstyrelsen. Rollen kräver starka kommunikationsfärdigheter och förmåga att samordna flera olika intressenter.
KVALIFIKATIONER
Du har en för uppdraget relevant akademisk examen alternativt erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av lokalplanering, fastighetsförvaltning eller liknande områden och har du dessutom erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet är det meriterande.
Du har ett tydligt ekonomiskt och affärsmässigt fokus i ditt arbete och du är van vid att arbeta med analyser och strategiska beslut kopplade till kostnader och resurser. Du är också en skicklig kommunikatör som kan samordna och samarbeta med flera olika aktörer.
Då uppdraget bland annat innebär att skriva beslutsunderlag till kommunstyrelsen måste du behärska det svenska språket väl i tal och i skrift.
Som person är du analytisk, lösningsorienterad, flexibel och du tar egna initiativ samt driver dina processer vidare tills du uppnår resultat.
ÖVRIGT
Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan senast den 5 januari.
I denna rekrytering samarbetar vi med Capus och intervjuer sker löpande under ansökningstiden. För ytterligare information kring tjänsten kontakta gärna Pia Strandh på 073-340 92 13, pia.strandh@capus.se
Du lämnar din ansökan via ansökningsformuläret på capus.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Fackliga representanter nås via kommunens växel
0418-47 00 00
Upphandlingschef Maria Mera
0418-470170
Redovisningschef Jonas Lundqvist
0418-47 34 31
Upphandlingschef Fredrik Waldemarsson
0418-47 01 70