OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du erfarenhet av lokalförsörjning eller fastighetsplanering och vill ha ansvar för att Hässleholms kommuns verksamheter har optimala lokaler utifrån sina behov? Är du även analytisk, har förmågan att se helheten i olika frågor och är bra på att skapa relationer, ser vi gärna din ansökan till jobbet som lokalstrateg hos oss.
Det här erbjuder vi dig!
Som lokalstrateg kommer du att leda arbetet för en effektiv lokalförsörjning i kommunen. Vår målsättning är att kommunens verksamheter har ändamålsenliga och kostnadseffektiva lokaler. Du ansvarar för kommunens lokalförsörjningsprocess och planerar kommunens lokalförsörjning strategiskt. Rollen som lokalstrateg innebär ett övergripande ansvar med att ta fram kommunens årliga lokalförsörjningsplan. Du leder kommunens strategiska lokalförsörjningsgrupp där samplanering av nämndernas lokalbehovsplaner samordnas och prioriteras utifrån ett flerårigt perspektiv. Du kommer även att hålla i olika projektgrupper.
Utöver ett övergripande ansvar ingår även operativa uppdrag med att genomföra utredningar och förstudier för lokalförändringar. I samverkan med verksamhetsansvariga tar du fram kravspecifikationer samt lokalprogram inför ny-, om- och tillbyggnader. Här ingår även kalkylering och beräkning av lokalprojektets kostnader och eventuella investeringsbehov. Arbetsuppgifterna som lokalstrateg är omväxlande och rollen innebär täta kontakter med kollegor på tekniska förvaltningen, företrädare för andra förvaltningar och politiker.
Som lokalstrateg ansvarar du för, och arbetar med:
• Sammanställning av kommunens lokalbehovsplan
• Framtagande av kommunens lokalförsörjningsplan
• Du tar fram och presenterar beslutsunderlag för lokalprojekt beträffande beslut om investeringar eller förhyrningar
• Deltar och leder projektgrupper för förstudier i ny- och ombyggnadsprojekt
• Arbetar för ett kostnadseffektivt nyttjande av verksamheternas lokaler
Dina närmaste kollegor är ett trevligt gäng med varierande kompetenser som samarbetar och stöttar varandra i våra olika roller. Vi sitter tillsammans i trivsamma lokaler centralt i Hässleholm på Bokebergsgatan 5. Tjänsten är en tillsvidareanställning med start från snarast eller enligt överenskommelse.
Hässleholms kommun vill skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, för att du ska trivas, må bra och känna arbetsglädje. En viktig del är att erbjuda bra förmåner till våra medarbetare som till exempel friskvårdsbidrag och möjlighet till byte av semesterdagstillägg mot lediga dagar.
Vem är du?
Vi söker dig med erfarenhet av lokalförsörjning eller fastighetsplanering med teknisk, juridisk eller fastighetsekonomisk inriktning. Du har högskoleutbildning med inriktning mot ekonomi,
samhällsbyggnad eller annan relevant inriktning, alternativt motsvarande kunskaper förvärvade
genom flerårig arbetslivserfarenhet.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av strategiskt arbete med fastigheter och lokaler och att du tidigare arbetat med projektledning. Det är en fördel om du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.
Du kommer att producera tjänsteskrivelser och kommunicera med bland annat politiker vilket innebär att du behöver ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift och vara en van användare av de vanligaste programmen i Office 365. För jobbet behöver du även B-körkort.
För att lyckas i den här rollen behöver du vara initiativtagande, strukturerad, analytisk, affärsmässig och ser till helheten. Du behöver kunna arbeta både självständigt och i grupp vilket innebär att du behöver ha en god samarbetsförmåga och värnar om att skapa goda relationer.
Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i https://www.hassleholm.se/jobb-och-foretagande/jobba-hos-oss/medarbetar--och-ledarpolicy.html
Övrigt
Vi kan komma att börja kalla till intervju innan ansökningstiden gått ut, så vänta inte med att skicka in din ansökan. Hittar vi rätt kandidat kan det innebära att vi avslutar rekryteringen tidigare än sista ansökningsdag.
Om oss
Inom tekniska förvaltningen delar vi med oss av kunskap och drar nytta av varandras styrkor. Hos oss arbetar idag cirka 450 personer, som bland annat ansvarar för förvaltning och drift av kommunens fastigheter, gator, parker och skog. Dessutom ingår köp och försäljning av tomtmark, projektledning samt trafiksäkerhet och parkeringsövervakning. Från och med 1 januari 2022 ingår även kommunens nya måltidsorganisation i vår förvaltning.
Förvaltningsadministration består av elva medarbetare som ansvarar för ekonomi, personalfrågor, inköp samt övrig intern administration för tekniska förvaltningen. Avdelningen stöttar och hjälper alla övriga avdelningar på förvaltningen.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!