OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fastighets och serviceförvaltningen står inför många spännande utmaningar och söker dig som tar initiativ, gillar att samarbeta med andra och gärna delar med dig av din kunskap. Vi erbjuder dig ett arbete där du får utvecklas, ha roligt och göra skillnad. Fastighets och serviceförvaltningen har ca 350 medarbetare och ansvarar för förvaltning av kommunens fastigheter samt kommunens samlade kost-, städ- och vaktmästeriverksamhet.
Avdelning Fastigheter säkerställer den strategiska lokalförsörjningen; planering, samordning och förändring i fastighetsbeståndet (om-, till- och nybyggnation), och ansvarar för den dagliga driften, skötseln samt planering och genomförande av underhåll i kommunens fastigheter. Avdelningen hanterar även uthyrning och kontraktshantering för lokaler, bostäder och parkeringar. Totalt förvaltar avdelningen ca 300 000 m². Antalet medarbetare är 85. Vi är inne i ett expansivt skede och vi behöver nu en ekonomiskt och strukturerad fastighetsstrateg med erfarenhet ifrån ny-, om- och tillbyggnation.
Arbetsuppgifter
Som lokalstrateg kommer du att arbeta med investerings-, skade- och underhållsprojekt i tidiga skeden inom fastigheter på Piteå Kommun. Rollen innebär bl.a. att stötta verksamheten i programskedet samt driva tekniska utredningar från tidigt idéskede fram till projektering, även arbetsuppgifter i projektets avslutningsfas kan ingå. Uppdragen är varierande beroende av projekt. Vi erbjuder ett omväxlande arbete med många intressanta och utmanande arbetsuppgifter.
I ditt uppdrag ingår att samordna verksamheternas behov, driva de tekniska underlag och utredningar som krävs för de aktuella projekten, vara kontaktperson mot uppdragsgivare, interna och externa aktörer samt andra berörda förvaltningar.
Uppdraget som lokalstrateg innebär mycket kontakt och samverkan med andra förvaltningar, främst med projektsamordnare respektive lokalstrateg inom utbildningsförvaltningen i Piteå kommun. För att möta projektens behov initierar lokalstrateg stöd av tekniska kompetenser och specialister inom fastighetsteknik (ex vis mark, bygg, el, larm och VVS) samt övriga i projektorganisationen i samband med större om- eller nybyggnationer.
Som lokalstrateg kan ingå att genomföra skadeutredningar.
Kvalifikationer
Du har en teknisk gymnasial examen och/eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är en fördel om du har erfarenhet av projektarbete, liksom kalkylarbete samt är insatt i aktuell arbetsmiljölagstiftning. Vi tror att du även har kännedom om myndighetskrav som berör fastigheters förvaltning och utveckling.
Som person är du strukturerad och kvalitetsmedveten och har en mycket god förmåga att skapa relationer både internt och externt. För att lyckas i rollen behöver du vara en god kommunikatör med förmåga att involvera, motivera och skapa förtroende. Du är driven, självgående och bra på att planera. Du är serviceinriktad i ditt arbetssätt och är ekonomiskt medveten. För uppdraget behöver du vara kommunikativ och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift. Goda IT-kunskaper och B-körkort är ett krav för tjänsten.
Du har förmågan att arbeta självständigt och driva egna projekt och processer men också intresse av att arbeta i dialog med verksamheter och politik.
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Välkommen med din ansökan senast 2024-08-18
Kontaktpersoner
Kerstin Albertsson Bränn, avdelningschef Fastigheter, telefon 070-612 62 33, e-post kerstin.albertssonbrann@pitea.se
Facklig kontaktperson
Vision, Ramona Nilsson 0911-69 78 83
SI, Christer Eriksson 0911-69 61 65