Lokalstrateg till Salems Kommun

Lokalstrateg till Salems Kommun

Arbetsbeskrivning

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.

Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.

Vi söker nu en lokalstrateg till Kommunkansliet. Kansliet är en del av kommunstyrelseförvaltningen och rapporterar till kommundirektören. Kommunstyrelseförvaltningen lyder under kommunstyrelsen och bidrar med strategisk kompetens inom en rad områden, såsom IT frågor, personalpolitik, ekonomistyrning,kommunikation och näringslivsfrågor. Kommunstyrelseförvaltningen företräder helheten, samspelar med övriga  förvaltningar och driver utvecklingen så att Salems kommun svarar mot framtidens krav.

Kommunkansliet består av 9 medarbetare. Kansliet ansvarar för administrationen till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. I kansliets ansvarsområde ingår också bl.a. näringslivsfrågor, kommunikation, strategisk planering, tillsyn personuppgiftsfrågor, verksamhetscontrolling, kommunaljuridiskt stöd samt kris- och säkerhetssamordning. 

Välkommen att bli en av oss! 

Arbetsuppgifter

Som lokalstrateg står du för det kommunövergripande perspektivet gällande lokalförsörjningsfrågor. Du kommer arbeta nära beslutsfattarna i kommunen för att påverka och utveckla verksamheterna i Salems kommun mot ett mer effektivt lokalutnyttjande. På strategisk nivå har du ett samordningsansvar där du planerar för tillgodoseende av lokalbehoven för kommunens olika förvaltningar.

Arbetet innebär många kontakter både internt och externt då du är kontaktperson både mot kommunens egen fastighetsfunktion och mot privata fastighetsägare. Särskilt viktigt är samarbetet med Miljö och samhällsbyggnadsförvaltning och dess fastighetsenhet som svarar för fastighetsförvaltning samt om- och nybyggnationer. 

Då vi idag saknar en lokalstrateg kommer du att ha stora möjligheter att utforma och sätta din egen prägel på rollen.

Lokalstrategens ansvarsområden är framförallt:


• Samverka med kommunens förvaltningar för att utveckla och förvalta lokalresursplan på kort och lång sikt. 
• Analysera lokalbehov och lokalkapacitet. 
• Bereda beslutsunderlag till kommunstyrelsen i strategiska lokalärenden. 
• Leda  och utveckla kommunens internhyresprocess   
• I samarbete med övriga förvaltningar ta fram underlag för prioritering av verksamhetsinvesteringar och upprustning av lokaler
• Ansvara för bevakning av lokalbestånd, behov, nyttjande, avveckling och anskaffning av lokaler på såväl kort som lång sikt
• Delta i kommunens ny- och ombyggnadsprojekt och utifrån verksamheternas lokalprogram ta fram funktionskrav för lokaler och presentera lokallösningar

Obekväm arbetstid i form av kvällssammanträden kan förekomma vid några tillfällen i månaden. 

Kvalifikationer

Vi söker dig med högskoleutbilding inom exempelvis  fastighetsekonomi, alternativt har du annan utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdig. 

Du har några års erfarenhet av arbete med strategisk lokalförsörjning och vana av att utföra ekonomiska analyser och bedömningar. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. 

Du behöver ha god kommunikativ förmåga i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande lokalförsörjningsarbete.

Arbetet innebär många kontaktytor därför är det viktigt att du som söker är lyhörd med god förmåga att samarbeta och kommunicera på ett professionellt och tydligt sätt. Dessutom är du serviceinriktad med fokus på att leverera lösningar samt en god strateg. Som person är du självgående, flexibel och har ett helhetsperspektiv för att tillgodose hela kommunens långsiktiga behov.

Vi erbjuder dig en trevlig arbetsplats med bra arbetskamrater och ett gott arbetsklimat. Eftersom vi är en liten kommun har vi nära kontaktvägar och lätt att samarbeta över gränserna.

Anställningsvillkor

Tillsvidare, heltid

Tillträde: enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag: 2022-02-20

Då intervjuer kommer att hållas löpande under ansökningsperioden är du välkommen in med din ansökan så snart som möjligt.


För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef

Micael  Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Salems kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 januari 2022
  • Ansök senast: 20 februari 2022

Besöksadress

Säbytorg 16 14480 Rönninge
None

Postadress

Säby Torg 16
Rönninge, 14480

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024