OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Arbetsuppgifter
Som lokalstrateg står du för det kommunövergripande perspektivet gällande lokalförsörjningsfrågor. Du kommer arbeta nära beslutsfattarna i kommunen för att påverka och utveckla verksamheterna i Salems kommun mot ett mer effektivt lokalutnyttjande. På strategisk nivå har du ett samordningsansvar där du planerar för tillgodoseende av lokalbehoven för kommunens olika förvaltningar.
Arbetet innebär många kontakter både internt och externt då du är kontaktperson både mot kommunens egen fastighetsfunktion och mot privata fastighetsägare. Ett viktigt samarbete är det med Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen och dess fastighetsenhet som svarar för fastighetsförvaltning samt om- och nybyggnationer.
Rollen som lokalstrateg är en nyinrättad tjänst som rapporterar direkt till kommundirektören och har nära samarbete med representanter från kommunens samtliga förvaltningar.
Lokalstrategens ansvarsområden är framförallt att:
• Samverka med kommunens förvaltningar för att utveckla och förvalta lokalresursplan på kort och lång sikt.
• Analysera lokalbehov och lokalkapacitet.
• Bereda beslutsunderlag till kommunstyrelsen i strategiska lokalärenden.
• Leda och utveckla kommunens internhyresprocess.
• I samarbete med övriga förvaltningar ta fram underlag för prioritering av verksamhetsinvesteringar och upprustning av lokaler.
• Ansvara för bevakning av lokalbestånd, behov, nyttjande, avveckling och anskaffning av lokaler på såväl kort som lång sikt.
• Delta i kommunens ny- och ombyggnadsprojekt och utifrån verksamheternas lokalprogram ta fram funktionskrav för lokaler och presentera lokallösningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har några års erfarenhet av arbete med strategisk lokalförsörjning. Du har vana av att utföra ekonomiska analyser och bedömningar samt erfarenhet projektledning eller har annan dokumenterad ledarskapserfarenhet.
Du som söker ska ha relevant högskoleutbildning inom ekonomi, juridik, fastighetsekonomi, samhällsplanering eller motsvarande som är relevant för tjänsten.
Tjänsten ställer krav på att du har en god samarbetsförmåga, kan arbeta strukturerat och strategiskt samt driver dina arbetsuppgifter självständigt. Vi vill att du har ett helhetsperspektiv, en god analytisk förmåga liksom att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Kvällssammanträden kan förekomma ett par tillfällen i månaden. Sista ansökningsdag 21 maj, 2022. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller brev.
Välkommen med din ansökan!
Om oss
Kommunstyrelseförvaltningen lyder under kommunstyrelsen och bidrar med strategisk kompetens inom en rad områden, såsom IT frågor, personalpolitik, ekonomistyrning, kommunikation och näringslivsfrågor. Kommunstyrelseförvaltningen företräder helheten, samspelar med övriga förvaltningar och driver utvecklingen så att Salems kommun svarar mot framtidens krav.
Kommunkansliet består av 9 medarbetare. Kansliet ansvarar för administrationen till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. I kansliets ansvarsområde ingår också bl a näringslivsfrågor, kommunikation, strategisk planering, tillsyn personuppgiftsfrågor, verksamhetscontrolling, kommunaljuridiskt stöd samt kris- och säkerhetssamordning.
Välkommen att bli en av oss!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund