Löne-och HR-administratör

Arbetsbeskrivning

Om CMP

Copenhagen Malmö Port (CMP) är en fullservicehamn och en av Skandinaviens största hamnoperatörer med verksamhet i Köpenhamn, Malmö och Visby. Vår kärnverksamhet inkluderar hantering av bilar, containrar, Ro-Ro, järnväg, logistik, våt- och torrbulk samt kryssnings- och färjetrafik. Vi är med vår strategiska placering katalysatorn för Öresundsregionens tillväxt och via innovation, digitalisering och hållbara lösningar arbetar vi i partnerskap för att göra den blå industrin grönare. Tillsammans med våra cirka 300 kompetenta kollegor har du möjligheten att bidra med din kunskap och ditt engagemang för att nå vårt mål: att bli en av världens mest hållbara hamnar! Vill du veta mer om oss? Besök vår hemsida här och följ oss på LinkedIn och Instagram.

Om rollen

Som Löne-och HR-administratör hos oss blir din huvuduppgift att administrera CMP:s lönesystem samt HR-administration. Du har ett helhetsansvar över löneprocessen från start till slut och kommer att hantera ca 200 kollektivanställda och tjänstemän, i lönesystemet Hogia samt HR-systemet Sympa. Du tillhör ett härligt team, som sitter i både Malmö och Köpenhamn, och du har en lönekollega att sparra med på den danska sidan. I vardagen har du ansvaret för det svenska lönearbetet. Vi sitter i fina lokaler i Mellersta Hamnen i Malmö och merparten av arbetstiden sker på företagets kontor.

Exempel på arbetsuppgifter:

Löneprocess från början till slut som t.ex.:


o  Registrera och kontrollerar rörliga transaktioner, såsom tidrapporter och

avvikelserapporter i lönesystemet och delvis i försystem.

o  Ansvara för uppdatering av lönesystemet och delar i medarbetarsystemet vid t.ex. förändringar, nyanställningar.

o  Ansvara för utbetalning av löner, ersättningar och förmåner till medarbetare med huvudarbetsplats i Malmö.

o  Ansvara för att lönerutiner fungerar, och att skatter, avgifter och statistik

hanteras korrekt.

o  Administration kring medarbetarnas sjukdagar, permission, semester och semester lön/semestertillägg samt annan ledighet enligt FML från inkomna attesterade ledighetsansökningar samt intyg för sjuk, VAB och dyl.

o  Handha arbetsgivarintyg, tjänstgöringsintyg och liknande

dokument som rör bolagets medarbetare.

o  Redovisa medarbetarnas skatter, införslar och andra avgifter.

o  Ta fram underlag och beräkna löneskatten.

o  Ansvara för administration av SINK-och DINK beskattning.

 

Upprätta statistik för både interna och externa intressenter

Ansvara för att hålla sig uppdaterad på lagar, regler, kollektivavtal och lokala avtal som berör avlöningsarbetet

Administrera tjänstepensionsfrågor samt hålla sig uppdaterad med förändringar och nyheter inom ämnet

Utbilda/informera ledare och medarbetare i nya rutiner samt följa upp

Samarbeta med Löne- och HR-administratör på kontoret i Köpenhamn

Samarbeta med företagets ekonomi i diverse avstämningar

Samarbeta med företagets Planningavdelning

Utveckla- och förbättra processer och arbetssätt

Bistå med HR-administration samt i övrigt förekommande uppgifter inom HR-avdelningen

Din profil

Eftersom du kommer vara den som ansvarar för lönearbetet så har du erfarenhet av liknande roll sedan tidigare och har du även en eftergymnasial utbildning inom lön är det meriterande. Du har även erfarenhet av viss HR-administration och har en förmåga att förstå den röda tråden och vad man kan bidra med inom HR och lön samt interna intressenter. Du har generellt goda IT- och system-kunskaper och är med fördel van vid att arbeta i lönesystemet Hogia samt i HR-systemet Sympa. Vidare har du mycket bra kunskaper i Officepaketet och specifikt Excel och har du dessutom erfarenhet av danska löner är det ett plus. Du kan hela bredden i lönearbetet och är van vid både kollektivarbetare och tjänstemän. Har du dessutom arbetat mot Hamn-och Stuveriavtalet eller i alla fall har vana från industri, är även det en stor fördel. Du talar och skriver svenska flytande, behärskar även engelska och eftersom du kommer att samarbeta med de danska kollegorna är det bra om du även förstår danska.

För att trivas i den här rollen och på CMP är det viktigt att du har en vilja att lära och utvecklas. För att lyckas med det behöver du vara en person som jobbar strukturerat och gillar ”ordning och reda”, även om du också kan vara pragmatisk när det behövs. Du är självgående, van att ha många kontaktytor och bra på att planera ditt arbete och tar höjd för oförutsägbara händelser. Du trivs i att arbeta självständigt samtidigt som du delar vår övertygelse om att vi blir bättre och effektivare tillsammans som ett team. Som person är du trygg i dig själv, kommunikativ och prestigelös och stöttar gärna dina kollegor där det behövs. Du är lärande i ditt sätt och samtidigt tydlig och vågar kravställa. Du är initiativtagande och vill arbeta mot att ständigt hitta nya, smarta lösningar och arbetssätt för att kunna jobba mer effektivt.

Vill du veta mer om tjänsten?

I den här rekryteringen samarbetar vi med Wise Professionals. För att säkerställa en objektiv och icke-diskriminerade rekrytering kommer du att få genomföra arbetspsykologiska tester om du går vidare i denna process. Har du frågor om tjänsten kan du kontakta ansvarig rekryteringskonsult Åsa Funke på asa.funke@wise.se. Vi arbetar med löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas omgående.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Wise Professionals
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 september 2023
  • Ansök senast: 6 oktober 2023

Besöksadress

Sveavägen 13
None

Postadress

Sveavägen 13
Stockholm, 11157

Liknande jobb


22 november 2024

21 november 2024

31 oktober 2024

24 september 2024