Löne- och HR-specialist till Dellner Couplers Sverige

Arbetsbeskrivning

Dellner is one of the world’s leading suppliers of train connection systems, with 79 years of experience in the rail industry. Founded in 1941, we have years of tested, proven experience in producing safe and reliable train connections, and providing innovative, state-of-the-art and cutting-edge products for our customers.

Based in Falun, Sweden, with 22 subsidiaries around the world and more than 1000 employees globally, Dellner continues with its steady, robust growth in couplers, gangways, front hatches, dampers and crash energy management, as well as the service segment of the rail industry.

In 2019 Dellner Couplers was acquired by EQT, a Swedish private equity company. Quality and prompt delivery will remain our number one focus along with our relationship with the car builders and operators in all regions. Strategic investments in the expansion of our existing product portfolio and new product areas like freight and digitalization will also get our full attention during the coming year, insuring our place as market leader.

Vi utökar nu det lokala HR-teamet inom Dellner Couplers Sverige och söker en löne- och HR-specialist med placering på huvudkontoret i Vika.

I samband med ägarbytet förra året lanserades och rullades vår nya strategi ut. Det övergripande uppdraget i rollen som löne- och HR-specialist är att ansvara för lönefunktionen för Dellner Couplers Sverige (DCSE) och därtill stödja dotterbolagen runt om i världen med frågor inom området genom service level agreements. Härtill kommer du också vara systemansvarig och -ägare för både Agda, det lokala lönesystemet i Sverige, och för det kommande globala HRM-systemet som Dellner implementerar under våren 2021. Du rapporterar till vår globala HR- och Kommunikationsdirektör som också är placerad i Vika.

Det här är en ny roll inom företaget och förutom det lokala ansvaret för lönefrågor inom DCSE kommer du också få möjlighet att arbeta med och mot vår globala organisation och stötta länderna inom detta specialistområde. I Vika arbetar idag 200 personer.

Fokusområden
I rollen som löne- och HR-specialist är ditt övergripande ansvarsområde beräkning av lön för HQ i Sverige samt hantering av förmåner, pensioner och försäkringar. Du utarbetar riktlinjer och rutiner och ser till att dessa följs och är förenliga med lagar och avtal inom området. Inom rollen ligger även ett ansvar för samordning och kontroll av löner och förmåner på lokala marknader i syfte att stödja dotterbolag med outsourcad lönefunktion samt förse koncernfunktioner med relevant information gällande löner och förmåner lokalt. Du jobbar även i nära kontakt med ekonomiavdelningen.

Härtill arbetar du också med månadsavstämningar, statistik, anställningsavtal, förhandling med fack, övergripande ansvar för vår personalhandbok globalt och stödja dotterbolagen lokalt gällande behov av versionsuppdateringar. Centralt i rollen är också lönekartläggningar, lagar och avtal, ovan nämnda systemförvaltning samt GDPR och statistik.

En naturlig del i rollen kommer vara regelbundna interna kontakter med både chefer och medarbetare.

Bakgrund, profil
Rätt kandidat har förmodligen minst kandidatexamen inom finans/ekonomi och mycket bra kunskaper att arbeta med Officepaketet och Agda eller andra relevanta system för befattningen. Du arbetar obehindrat på engelska i en global kontext och har tidigare erfarenheter från att leda implementeringsprojekt av HR och lönesystem.

För att vara framgångsrik i rollen har du troligtvis flerårig erfarenhet från liknande roller, är analytisk till sättet och arbetar naturligt med numerisk och statistisk analys. Du är serviceminded och har en hög integritet. Genom din erfarenhet och ditt korrekta sätt vinner du förtroende hos organisationen, både i Sverige och delvis även globalt, kring frågor som rör området. Du är en duktig kommunikatör både skriftligt och verbalt och arbetar med att hålla deadlines och kunna behålla fokus även när tidsramarna blir tighta. Du har en ”sense of urgency” och kan själv prioritera bland dina arbetsuppgifter för att uppehålla en god servicenivå gentemot organisationen.

På Dellner arbetar vi aktivt för att skapa en arbetsplats som präglas av våra kärnvärden Respect, Action, Joy och Team. Vi ser fram mot din ansökan!

Kontaktpersoner
Vänligen kontakta Global HR and Communication Manager, Susanne Hällman susanne.hallman@dellner.com för mer information om rollen. För information om rekryteringsprocessen, vänligen kontakta Global Talent Manager, Annika Smedman annika.smedman@dellner.com eller på 070-274 11 22.

 

Kontaktperson, fackliga företrädare:

Unionen: Nagabhushan Nagendra +46 23 76 54 59.

Kontaktpersoner på detta företaget

Global HR chef Susanne Löfås Hällman
070-3827210 023-7654 00
Inger Swärd
070-5818620

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Dellner Couplers AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2020
  • Ansök senast: 16 januari 2021

Besöksadress

Vikavägen 144
None

Postadress

Vikavägen 144
FALUN, 79195

Liknande jobb


Administratör Zeppelin Mining

Administratör Zeppelin Mining

7 december 2022

2 december 2022

Payroll Specialist - Global Mobility

Payroll Specialist - Global Mobility

25 november 2022

23 november 2022