OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 92,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor.
Löneadministratör till Payroll Administration
Payroll Administration är en avdelning inom den centrala personalfunktionen Human Resources Support som stödjer Scanias enheter och bolag inom området lön. Gruppen består idag av 10 personer och du ersätter en person som går i pension.
Arbetsuppgifter
Som löneadministratör medverkar du till att anställda på Scania och dotterbolag får rätt löneutbetalning i rätt tid. Du bidrar med support och rådgivning till såväl internkunder som externa intressenter.
I din roll ingår administration av löneunderlag och hantering av tillägg och avdrag i lönesystemet. Det innebär även att kontrollera avvikelser mellan lönekörningar och göra justeringar inför månadens sista lönekörning. Arbetet kräver kunskap om och tillämpning av olika avtal och arbetsmarknadslagar.
Din uppgift är att ha kundkontakt med chefer och medarbetare, förklara sambandet mellan lönen och vad som påverkar avdrag eller tillägg, brutto och netto. Du har även kontakt med revisorer och deltar i utredningar vid skatterevision samt intern- och externrevision. Du lämnar uppgifter till intressenter som bland andra Polisen, Försäkringskassan och Kronofogden.
I arbetet ingår att bidra till att förbättra rutiner och system i samarbete med kollegor och andra intressenter. Du deltar i olika projekt inom ditt arbetsområde.
Din profil
.God teoretisk utbildning, gärna redovisning på högskolenivå alternativt utbildning till löneadministratör.
.Arbetat med lönesystemet Personec S
.Tidigare dokumenterad arbetslivserfarenhet som löneadministratör i minst tre år
.Kommunicerar flytande i såväl tal som skrift på svenska och engelska.
.God kommunikativ förmåga
.Inger förtroende, utvecklar och bibehåller goda relationer.
.Serviceinriktad och trivs med kundkontakter.
.Lätt för att både arbeta självständigt och samarbeta i grupp.
.Noggrann, strukturerad och drivande.
.Erfarenhet av att delta aktivt i projekt
Vi erbjuder
Som anställd på Scania erbjuder vi förutom karriär- och utvecklingsmöjligheter andra förmåner som exempelvis personalbil, resultatbonus, tjänstepension, flexibel arbetstid, lunch till reducerat pris och mycket mer. Bor du i Stockholm erbjuder vi direktbuss mellan Stockholm och Södertälje med Scania Job Express.
Ytterligare information
För mer information om tjänsten kontakta gärna Anna-Lena Henriksson (Head of Payroll Administration), 08-553 860 46 eller 070-081 55 14
Kontaktpersoner på detta företaget
Randstad .