Löneadministratör

Arbetsbeskrivning

Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.

Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.

Sektor styrning och verksamhetsstöd ansvarar för områdena ekonomi- och verksamhetsstyrning, ekonomiadministration, administrativ styrning, arbetsgivarfrågor samt IT och andra verksamhetsstödjande funktioner såsom juridik och metodstöd i kvalitets- och utvecklingsarbete. Sektorn erbjuder tjänster till hela kommunkoncernen. Sektorn leds av en sektorchef och det finns cirka 90 medarbetare i sektorn.

Löneenheten utbetalar ca 8000 löner per månad till medarbetare i Skövde kommun, Tibro kommun och Grästorps kommun. Vi administrerar även löneutbetalningar till flertalet av Skövdes kommunala bolag och kommunalförbund samt utbetalningar till t ex förtroendevalda och uppdragstagare.


ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att arbeta med löneadministration. I arbetet ingår även HR-relaterade administrativa uppgifter och tolkning av löneadministrativa frågor utifrån gällande kommunala avtal. Råd och stöd till chefer och medarbetare i lönerelaterade frågor samt utbildning och support i system- och löneadministrativa frågor är också en del av arbetet.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med administrativ inriktning eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har kunskap om arbetsrättsliga lagar och kommunala kollektivavtal. Meriterande är även kunskap i bilaga M och ekonomisk utbildning/bakgrund.

Erfarenhet av löneadministrativt arbete inom offentlig verksamhet är meriterande samt förståelse för de förutsättningar som styr en offentlig verksamhet. Vi förutsätter att du har god datorvana och kan hantera Officepaketet.

Som person är du noggrann och har ett självständigt och strukturerat arbetssätt. Du har en förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift. För att passa för jobbet behöver du ha en förmåga att balansera mellan serviceperspektiv och intern kontrollfunktion. Det krävs också en god förmåga att skapa och vidmakthålla förtroendefulla relationer till medarbetare, chefer och externa kontakter, t.ex. myndigheter. Du ser vikten av engagemang i kommungemensamma frågor och har förståelse för enskilda verksamheters del i en kommungemensam helhet. Du har kunskap i hela löneprocessen, från inrapportering till bokföring.
Vidare har du en vilja att driva utveckling både för verksamheten och för egen del samt en förmåga och vilja att söka information för att hålla dig uppdaterad och hitta lösningar på löneadministrativa frågor.




















ÖVRIGT
Skövde Kommun arbetar aktivt för att utveckla jämställda och jämlika verksamheter riktade till kvinnor och män, pojkar och flickor oavsett bakgrund och tillhörighet samt arbetsplatser fria från diskriminerande strukturer.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Löne- och avtalschef Daniel Strandberg
0500-498249
HR chef Sofia Myrman
0500-49 82 42
Löne- och avtalschef Daniel Strandberg

Sammanfattning

Besöksadress

Fredsgatan 4 SKÖVDE
None

Postadress

Fredsgatan 4
SKÖVDE, 54183

Liknande jobb


Hedera söker löneadministratör!

Hedera söker löneadministratör!

27 november 2024

Löneadministratör till Zalaris!

Löneadministratör till Zalaris!

27 november 2024

27 november 2024

27 november 2024