OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.
Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.
Sektor styrning och verksamhetsstöd ansvarar för områdena ekonomi- och verksamhetsstyrning, ekonomiadministration, administrativ styrning, arbetsgivarfrågor samt IT och andra verksamhetsstödjande funktioner såsom juridik och metodstöd i kvalitets- och utvecklingsarbete. Sektorn erbjuder tjänster till hela kommunkoncernen. Sektorn leds av en sektorchef som tillika är kommundirektör. Det finns cirka 90 medarbetare i sektorn.
Avdelningen för arbetsgivarfrågor består av två enheter; HR-enhet och Löneenhet. Löneenheten utbetalar ca 8000 löner per månad till medarbetare i Skövde kommun, Tibro kommun och Grästorps kommun. Vi administrerar även löneutbetalningar till flertalet av Skövdes kommunala bolag och kommunalförbund samt utbetalningar till t ex förtroendevalda och uppdragstagare.
ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att arbeta med löneadministration. I detta ingår bl a att arbeta med utbildning och support till medarbetare och chefer i system- och löneadministrativa frågor, skriva olika typer av intyg och administrera olika typer av förmåner. För att klara detta behöver du tillämpa de kommunala kollektivavtalen. Även annan HR-relaterad administration ingår.
En betydande del av tjänsten är att i samarbete med förvaltningsledaren bygga upp och underhålla ny modul/system för utdata och statistik. I detta arbete ingår att skapa rapporter för utdata som används av chefer, administratörer samt medarbetare på avdelningen för arbetsgivarfrågor. Under hösten 2015 kommer ett införandeprojekt av ny modul/system för utdata där du blir delansvarig tillsammans med förvaltningsledaren.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med administrativ inriktning eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi tror att du har erfarenhet av löneadministrativt arbete inom offentlig verksamhet. Vi förutsätter att du har god datorvana och kan hantera Officepaketet.
Kunskap om arbetsrättsliga lagar och kommunala kollektivavtal är meriterande.
För att klara av ansvaret för utdata tror vi att du har liknande erfarenhet och/eller stor kunskap om lönesystem och dess uppbyggnad.
Som person är du noggrann och har ett självständigt och strukturerat arbetssätt. Du har god förmåga att skapa och vidmakthålla företroendefulla relationer till medarbetare, chefer och externa kontakter. Du har också en förmåga att balansera mellan serviceperspektiv och intern kontrollfunktion. Du har även stor analytisk förmåga och har ett intresse av statistik och systemadministrativa frågor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, flexibilitet och samarbetsförmåga.
ÖVRIGT
Skövde Kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
Löne- och avtalschef Daniel Strandberg
0500-498249
HR chef Sofia Myrman
0500-49 82 42
Löne- och avtalschef Daniel Strandberg