OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref.nr: Ks 814/2014
Örebro kommun har cirka 140 000 invånare med 150 olika nationaliteter och är Sveriges sjunde största kommun. I Örebro kommun får du ett av Sveriges viktigaste jobb! Vår verksamhet handlar ytterst om att ge medborgarna service av hög kvalitet och att garantera en rättssäker och lika behandling i livets alla skeden. Som medarbetare hos oss spelar du en viktig roll för att detta ska lyckas.
Örebro kommuns personalavdelning har cirka 70 medarbetare och är indelad i enheter och huvudprocesser. Arbetet bedrivs i en matrisorganisation där samarbete är avgörande för framgång. Arbetsgivarenheten arbetar med frågor som är strategiska för kommunen medan Arbetsmiljö- och ledningsstöd, Kompetensförsörjning och administration och Lönestöd arbetar operativt med stöd inom personal- och löneområdet till kommunens olika verksamheter.
Arbetsbeskrivning
Till enheten Lönestöd söker vi nu en löneadministratör. Tillsammans med övriga löneadministratörer sköter du det operativa lönearbetet för samtliga förvaltningar och enheter inom kommunen. Löneadministratören har ansvar för att all information behandlas enligt regler och rutiner och att rätt lön utgår till rätt person vid rätt tidpunkt, samt i övrigt verka för kvalitet, säkerhet och effektivitet i löneprocessen. Lönestöd är organiserad i olika grupper som ansvarar för olika delar av kommunens verksamheter.
Personalavdelningen har en supportfunktion som finns tillgänglig för verksamheten gällande personal- och lönefrågor.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som löneadministratör har du som uppdrag att bland annat:
- Självständigt utföra löneadministrativa arbetsuppgifter såsom registrering av underlag för löneutbetalning i lönesystem, rimlighetsbedömning av underlag, skriva arbetsgivarintyg
- Ha kontakt med myndigheter och andra intressenter i samband med förfrågan om och/eller justering av enskilds lön
- Ge support via mail och telefon till kommunens chefer och medarbetare
- Bemanna personalavdelningens support, Personal direkt
Kompetenskrav
- Avslutad gymnasieutbildning med inriktning administration, ekonomi eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
- Dokumenterad erfarenhet av löneadministrativt arbete, minst 1 år
- God administrativ förmåga
Du är väl införstådd i lönearbetet och har goda kunskaper om kollektivavtal och övriga regelverk inom löneområdet. Vidare är du bra på att prioritera och kan hantera stressfyllda situationer då det periodvis är hög arbetsbelastning.
Du har goda datorkunskaper, av synnerhet Excel, och kan uttrycka dig väl i tal och skrift, samt grundläggande kunskaper inom arbetsrätt.
För att passa i rollen är du noggrann och strukturerad och trivs att arbeta med administration. Du arbetar självständigt och är ansvarstagande, är öppen för förändringar, och ser till verksamhetens behov. Du arbetar resultatinriktad och har en kommunikativ förmåga som visar engagemang och vilja.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
- Goda kunskaper i kommunens löneavtal
- Goda kunskaper i kommunens personal- och lönesystem (Personec P)
Anställningens omfattning
Tillsvidareanställning 100%, Tillträde snarast enligt överenskommelse, 1 plats
Facklig information
Vision: Elisabeth Mellby, 019-21 12 06 Exp. 019-21 11 93
Ansökan
Örebro kommun använder sig av ett elektroniskt rekryteringssystem och vi önskar att du lämnar din ansökan via systemet. Sista ansökningsdag är 2014-07-14.
Välkommen med din ansökan!
Örebro kommun använder kompetensbaserad rekrytering för att vara en arbetsgivare som är fri från diskriminering. Vi välkomnar sökanden oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67