OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Vi söker en löneadministratör till Personalenheten, med placering vid något av de kontor där Personalenheten har sina medarbetare, det vill säga Örebro, Härnösand, Göteborg eller Vänersborg.
Personalenheten är organiserad i en HR-grupp samt en lönegrupp och ingår i myndighetens verksamhetsområde Stöd och styrning. Enheten är en stödfunktion till myndighetens chefer och arbetar med alla delar inom HR-området, exempelvis arbetsrätt och avtalstolkning, arbetsmiljö, lika rättigheter och möjligheter, rekrytering, strategisk kompetensförsörjning, statistik och löneadministration.
Enheten består av HR-specialister, löneadministratörer, samordnare, verksamhetsansvarig lön, biträdande personalchef samt en personalchef. Enhetens medarbetare är i huvudsak placerade i Örebro och Härnösand
Då myndigheten finns inom stora delar av landet ingår resor i arbetet. Vi använder samtidigt verktyg som Zoom och Skype för arbete och möten på distans.
Arbete utförs under sedvanliga kontorstider måndag till och med fredag, med flextidsavtal.
ARBETSUPPGIFTER
Som löneadministratör hos oss är du ett konsultativt stöd till våra chefer. Arbetet innebär i huvudsak att registrera och kontrollera lönehändelser i lönesystemet UBW (tidigare Agresso), stödja myndighetens lokala administratörer i frågor som gäller löneadministration samt i övrigt förekommande arbetsuppgifter med koppling till löne- och personaladministration.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- utbildning på gymnasienivå eller likvärdig utbildning.
- minst ett års erfarenhet av statlig löneadministration.
Det är meriterande om du har:
- utbildning inom området lön- och personaladministration.
- universitet eller högskoleutbildning som är relevant för anställningen.
Som person är du både självständig och har förmåga att jobba som en del i ett team. Du har en positiv inställning till förändringar och förmåga att ta ansvar och egna initiativ. Det är viktigt att du är van vid och tycker om att arbeta med ett konsultativt förhållningssätt. Du är noggrann och har en god förmåga att uttrycka dig tydligt i tal, alternativt svenskt teckenspråk samt skrift på svenska. Du ska vara öppen och driven i att utveckla arbetsmetoder och arbetsformer. Lönegruppen befinner sig i ett utvecklingsskede och där ditt bidrag kommer att vara viktigt. Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.
Vi vill att du i ditt personliga brev beskriver på vilket sätt du uppfyller kvalifikationskraven och vad du kan bidra med.
ÖVRIGT
Provanställning tillämpas
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.