OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Heby Kommun är en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet. Vi påverkar människors liv och tillsammans skapar vi möjligheterna.
Nu söker vi en ny löneadministratör till oss på Personalenheten, när vår kollega går i pension efter mer än 25 års arbete.
Välkommen till en arbetsplats med engagerade kollegor och stora möjligheter till påverkan och yrkesmässig utveckling!
Vi befinner oss i ett spännande skede i vår administrativa utveckling till en mer digital lönehantering. Vill du vara med i det här arbetet? Då kan det här vara uppdraget för dig!
Ditt uppdrag
Som löneadministratör ansvarar du tillsammans med en till löneadministratör och en lönespecialist för att rätt lön utbetalas i rätt tid till Heby kommunens medarbetare. Varje månad betalar vi ut cirka 1200 löner. Vi erbjuder ett omväxlande, utvecklande och intressant arbete som innefattar hela lönekedjan.
Du kommer att arbeta i HR- och lönesystemet eCompanion från TietoEvry med stödsystemen BeSched, Portalen. Du kommer också arbeta i andra system, bland annat WinLas, Adato, QlikView, och Addo Sign. Heby och Sala kommun bedriver ett samarbete om det gemensamma lönesystemet eCompanion, där Sala kommun sköter driften och även systemförvaltningen för Heby kommuns räkning.
Dina arbetsuppgifter innebär att ge stöd till chefer och medarbetare i deras lönehantering och tolkningar av lag- och avtalsfrågor kopplat till löneområdet men också att strategiskt driva och utveckla kommunens löneadministration. I detta ingår att utveckla styrdokument och rutiner inom området löneadministration, samt vara drivande i att implementera dessa ute i verksamheterna. Du kommer hålla i utbildningar till chefer och medarbetare i frågor som ovan.
Även andra HR-relaterade frågor och arbetsuppgifter kan komma att finnas med i ditt uppdrag, dels utifrån verksamhetens behov men också utifrån de erfarenheter du har med dig.
Om arbetsplatsen
Du kommer att organisatoriskt tillhöra Personalenheten som består av din närmsta chef, och till lika personalchef, en lönespecialist, två löneadministratörer, fyra HR-specialister och en organisationsutvecklare. Inom enheten har vi ett nära samarbete inom de frågor som finns inom vårt område.
Du har din placering på Kommunkontoret, i tätorten Heby, med enkel pendling från bland annat Sala och Uppsala. Till vårt förfogande finns också ett antal arbetsplatser i centrala Uppsala. Det finns möjlighet till distansarbete i del av tjänsten, utifrån överenskommelse.
Din profil
Vi söker dig med en avslutad gymnasieutbildning/YH-utbildning inom löneadministration eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren ser är relevant för tjänsten.
Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta med löneadministration samt har goda kunskaper inom arbetsrättsliga frågor och kollektivavtal kopplat till löneområdet, gärna inom offentlig verksamhet. Har du tidigare arbetat med lönesystemet eCompanion med stödsystemen BeSched och Portalen, WinLas, Adato, QlikView, eller Addo sign är det meriterande. Du använder datorn som ett naturligt hjälpmedel i din vardag och har lätt för att sätta dig in i nya system.
För att lyckas i rollen ser vi att du som person är aktiv och utåtriktad med förmåga att skapa förtroende kring ditt arbete. Du är en lagspelare som bidrar till enhetens goda stämning, samtidigt är du van att arbeta självständigt och anpassa dig efter de situationer som uppstår.
I din roll har du mycket kontakter med både chefer och medarbetare vilket förutsätter att du har goda kunskaper i svenska, tal och skrift, och också är lyhörd och tillmötesgående i ditt bemötande.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du får gärna ha B-körkort.
Välkommen med din ansökan!
Heby kommun värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund och livserfarenhet.
Din ansökan och övriga handlingar som ingår i rekryteringsprocessen blir allmän handling när du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Varbi.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Heby kommun är en växande och framtidsfokuserad landsbygdskommun där ledordet är hållbarhet. Hos oss arbetar drygt 1000 medarbetare och vi erbjuder utvecklande arbetsplatser med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb. Som medarbetare hos oss blir du sedd, hörd och får växa tillsammans med dina kollegor. Vi påverkar människors liv, ger så bra service som möjligt till våra invånare och ansvarar för att utveckla vår kommun varje dag. Tillsammans skapar vi möjligheterna.