OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.
Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Just nu befinner sig SPSM i ett spännande utvecklingsarbete för att nå vår vision: En likvärdig utbildning för alla. Vi vill att alla barn, elever och vuxna, oavsett funktionsförmåga, blir delaktiga i en tillgänglig och inkluderande lärmiljö i sin utbildning. Vi vill att de möter en framtidsorienterad och utmanande pedagogik. Vi vill att alla beslut som påverkar deras utbildning grundas på bästa tillgängliga kunskap. Och vi vill att alla deras rättigheter främjas, tillvaratas och tillämpas. Det är vår målbild.
Personalenheten, som består av 16 medarbetare, är organiserad i en HR-grupp samt en lönegrupp och ingår i ett av myndighetens fyra verksamhetsområden, Verksamhetsområde Stöd och styrning. Enheten är en stödfunktion till myndighetens chefer. Inom HR-området arbetar vi både strategiskt och operativt med strategisk kompetensförsörjning, arbetsrätt och avtalstolkning, arbetsmiljö och likabehandling, rekrytering, statistik, dataanalys samt löneadministration.
Enhetens medarbetare finns placerade i Härnösand, Örebro samt Göteborg. Personalchef, biträdande personalchef samt verksamhetsansvarig lön sitter på kontoret i Örebro.
Vi söker nu en löneadministratör med placering i Örebro.
ARBETSUPPGIFTER
Som löneadministratör hos oss är du ett konsultativt stöd till våra chefer. Arbetet innebär i huvudsak att registrera och kontrollera lönehändelser i lönesystemet, stödja myndighetens lokala administratörer i frågor som gäller löneadministration samt i övrigt förekommande arbetsuppgifter med koppling till löne- och personaladministration. I rollen som löneadministratör ingår du i lönegruppen där samarbete och avstämningar sker, verksamheten är uppdelad mellan löneadministratörerna där du har egna ansvarsområden.
Inom myndigheten utgår vi ifrån ett digitalt arbetssätt vilket innebär att vi i första hand använder verktyg som Zoom, Skype, mail och telefon. Även om merparten av arbetet sker digitalt kan tjänsten innebära resor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- Utbildning på gymnasienivå eller likvärdig utbildning.
- Tre års erfarenhet, under de senaste fem åren, av motsvarande arbetsuppgifter.
- En god kommunikativ förmåga där du uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift
Det är meriterande om du har:
- utbildning inom området lön- och personaladministration. - erfarenhet i lönesystemet UBW (Unit4)
- erfarenhet av statlig löneadministration
Personliga egenskaper
• Rollen som administratör innebär många olika typer av samarbeten, du måste därför vara samarbetsorienterad med förmåga att vara lyhörd, kunna engagera och driva framåt.
• Du trivs med att arbeta och agera självständigt, strukturerat och noggrant samtidigt som du är flexibel och har förmåga att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag.
• Vi söker dig som är initiativtagande och lösningsorienterad med förmågan att möta förändrade förutsättningar och krav.
• Du är trygg, stabil och har god självinsikt.
• För dig är ingen uppgift för stor eller för liten utan du löser uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt.
• Du ska vara öppen och driven i att utveckla arbetsmetoder och arbetsformer.
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.