OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 92,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor.
Payroll Administration är en avdelning inom den centrala personalfunktionen Human Resources Support som stödjer Scanias enheter och bolag inom områdena hantering av lön och reseräkningar. Gruppen består idag av 15 personer och vi söker nu tre erfarna löneadministratörer som ska ersätta kommande vakanser.
Arbetsuppgifter
Som löneadministratör medverkar du till att anställda på Scania och dotterbolag får rätt löneutbetalning i rätt tid. Du bidrar med support och rådgivning till såväl internkunder som externa intressenter.
I din roll ingår att administrera du olika typer av löneunderlag och hanterar tillägg och avdrag i lönesystemet. Det innebär även att kontrollera avvikelser mellan lönekörningar och göra justeringar inför månadens sista lönekörning. Arbetet kräver kunskap om och tillämpning av olika avtal och arbetsmarknadslagar.
Din uppgift är att ha kundkontakt med chefer och medarbetare, förklara sambandet mellan lönen och vad som påverkar avdrag eller tillägg, brutto och netto. Du har även kontakt med revisorer och deltar i utredningar vid skatterevision samt intern- och externrevision. Du lämnar uppgifter till intressenter som bland annat Polisen, Försäkringskassan och Kronofogden.
I arbetet ingår att bidra till att utveckla och förbättra rutiner och system i samarbete med kollegor och andra intressenter. Du deltar i olika projekt inom ditt arbetsområde.
Din profil
.Du har god teoretisk utbildning 20 p FE redovisning på högskola/universitet alternativt lägst gymnasienivå, treårig ekonomisk linje.
.Du har arbetat med lönesystemet Personec S
.Du har tidigare dokumenterad arbetslivserfarenhet som löne- eller ekonomiassistent eller likvärdiga uppgifter i minst fem år. Företräde ges om du har fem års likvärdig erfarenhet varav minst ett års arbete inom löneadministration.
.Du kommunicerar flytande i såväl tal som skrift på svenska och engelska.
.Du har en god kommunikativ förmåga och inger förtroende samt utvecklar och bibehåller goda relationer.
.Du är serviceinriktad och trivs med kundkontakter.
.Du har lätt för att både arbeta självständigt och samarbeta i grupp.
.Du är noggrann, strukturerad och drivande.
.Du har erfarenhet av att delta aktivt i projekt
Ytterligare information
Kontakta gärna Maud Kinnemar (Gruppchef), tfn 08-553 892 43.
Kontaktpersoner på detta företaget
Randstad .