OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Leksands kommun är rätt plats för dig som vill bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utvecklas inom ditt område och arbeta med Sveriges viktigaste jobb. Vår värdegrund hjälper dig i ditt dagliga arbete genom att visa vad som är viktigt och hur vi ska förhålla oss till varandra och dem vi är till för. Vår vision berättar vart vi är på väg. Ekonomiavdelningen söker dig som trivs i en varierad roll och att jobba nära kollegor och verksamhet, och vill ha kul på jobbet. Gillar du utveckling och har erfarenhet av att jobba med lönehantering och systemfrågor - då passar du perfekt i rollen!
Dina arbetsuppgifter
Löneenhetens viktigaste uppdrag är att säkerställa att rätt lön går ut vid rätt tid, men också att säkerställa att kommunen har effektiva processer och fungerade systemstöd. Uppdraget som Systemförvaltare/lönehandläggare är varierat och i tjänsten ingår ett övergripande systemansvar och leda den gemensamma systemförvaltningen för vårt personalsystem som för närvarande är Heroma. I tjänsten ligger även ett uppdrag att tillsammans med HR-avdelningen ta fram statistik och utveckla vår uppföljning inom HR både avseende exempelvis sjukfrånvaro, nyanställningar och personalkostnader.
Löneenheten har idag tre tjänster och du kommer utöver arbetet med system- och uppföljningsfrågor även vara en del i teamet och tillsammans med erfarna kollegor ansvara för att administrera löner och anställningar, följa upp och göra avstämningar och kontroller. I tjänsten kan även andra utvecklingsområden tillkomma. Kommunen arbetar exempelvis med att automatisera delar av anställningsprocessen.
I rollen kommer du ha mycket kontakter med medarbetare, assistenter och chefer via Teams, telefon, mail och personliga möte gällande bl a avtals- och lönefrågor. Du kommer även hantera ärenden tillsammans med HR-avdelningen som rör tolkning och tillämpning av avtal.
Om arbetsplatsen
Avdelningen tillhör sektor Verksamhetsstöd, som har i uppdrag att skapa förutsättningar för att kommunen som organisation ska kunna leverera bästa service till de vi är till för, våra medborgare. På ekonomiavdelningen arbetar 15 personer med redovisning, löneadministration, verksamhetsekonomi och upphandling. Vi stödjer varandra och jobbar för att bredda våra kompetenser för att öka samarbete och minska sårbarheten. Vi arbetar aktivt med digitalisering och ekonomiavdelningen har kommit en bra bit på vägen mot det papperslösa kontoret. Avdelningen sitter samlat i kommunhuset och har ett gott samarbetsklimat och ordnar gemensamma aktiviteter.
Din profil
Din profil
Vi söker dig som har gymnasieexamen, är utbildad lönespecialist, eller har annan likvärdig utbildning inom löneområdet eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har erfarenhet av att ha arbetat som lönehandläggare och har både intresse och kunskap kring systemförvaltning.
Vi söker dig som gillar att både utveckla och förvalta verksamheten och inte är rädd för att ta egna initiativ och driva verksamhetsutveckling. Du trivs att jobba nära dina kollegor inom ett gemensamt uppdrag. Du är samtidigt ansvarstagande och självgående, förstår din roll och ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har även god problemlösande förmåga då du kan analysera och lösa komplicerade problem.
Då arbetet kräver många kontaktytor måste du tycka om att ge service och ha en god samarbetsförmåga. Du ska ha mycket goda IT-kunskaper och förmågan att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket.
Kommunen använder idag Heroma men står inför en ny upphandling inom ett par år. Har du erfarenhet från kommunal eller annan offentlig verksamhet är det meriterande.
Vi erbjuder dig
För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift.
Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill att all verksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt och vi strävar efter ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustad för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande.
På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs
För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se
Din ansökan
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.
Sista ansökningsdatum
19 februari 2023
Vi rekryterar löpande så det är bra om du skickar in din ansökan så fort som möjligt.
Läs mer på www.leksand.se och följ oss på sociala medier.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60