Lönechef

Arbetsbeskrivning

Lund är en kommun präglad av kunskap, innovation och nytänkande. Staden lockar människor som vill förändra världen. I Lunds kommun arbetar drygt 9 000 personer med att skapa bästa möjliga förhållanden för våra 119 000 invånare, våra företag och för alla som besöker oss.

På kommunkontoret, som är kommunstyrelsens förvaltning, arbetar ca 200 medarbetare med att stödja politiska nämnder och andra förvaltningar/nämnder i kommunen. Inom kommunkontoret finns kommungemensamma funktioner som HR, ekonomi, kommunikation, IT, strategisk utveckling och näringsliv.






ARBETSUPPGIFTER
Det här erbjuder vi dig

Det här är början på en spännande framtid. Häng med!

Som lönechef är du chef över löneenheten och leder cirka 25 medarbetare. Utöver personalansvar har du verksamhets- och budgetansvar. Du rapporterar till HR-direktören. Enheten hanterar cirka 12 000 löner per månad liksom lönerelaterat stöd och pensionsadministration för Lunds kommun. Som lönechef kommer du arbeta med att utveckla löneenhetens arbetssätt och planera och driva processer. Du ansvarar för att skapa en effektiv löneenhet som ger stöd och service till Lunds kommun på ett säkert och professionellt sätt.

Vi använder idag lönesystemet eCompanion (Evry HR) men är i upphandlingsfas för framtida system. Ett nytt kommungemensamt HR-system upphandlas för att skapa enhetlighet, göra det lättare att göra rätt, skapa ordning och reda samt utöka digitaliseringen. Detta i enlighet med filosofin om Ett Lund. Ett nytt system skapar nya arbetssätt och roller. Enheten är därför i en intensiv fas med fokus på förändring. Vi erbjuder dig en spännande roll, där du blir en nyckelperson som är en av de drivande i arbetet med implementering av ett nytt HR system och i det förestående förändringsarbetet. Samtidigt får du möjlighet att arbeta med grupputveckling för att skapa trygghet och delaktighet hos dina medarbetare.


KVALIFIKATIONER
Det här erbjuder du oss

Du är den som hjälper oss att förflytta oss från idag till framtiden! Du är en person som får människor med dig. Vi letar efter dig som strävar efter medskapande och engagemang i din personalgrupp. Självklart vet du vikten av att involvera medarbetarna i förändringsprocesser, och du får en tillfredsställelse av att se dina medarbetare växa och utvecklas. Du har gedigen erfarenhet av att leda förändringsarbeten och är en lyssnande, tydlig och handlingskraftig ledare. Service, bemötande och kundfokus är av stor vikt och du ser det som en naturlig del i det förändringsarbete som förestår.

Du är kommunikativt lagd och kan uttrycka dig klart och tydligt i tal och skrift.

Det är viktigt att du har en dokumenterad chefserfarenhet och samtidigt är en god ledare. En god förståelse för löneprocessen och en löneenhets arbete är meriterande. Likaså erfarenhet av utveckling av löneprocesser. Vi ser gärna att du har erfarenhet av motsvarande arbete gärna i offentlig organisation.


ÖVRIGT
Lunds kommun arbetar efter en strukturerad modell för rekrytering och annonsering. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Artiklar i detta ämnet

  1. Samverkan fack och arbetsgivare

Kontaktpersoner på detta företaget

Anette Henriksson, kommundirektör
046-35 59 20
Nås via kommunens växel
046-35 50 00
Louise Giljam, Transearch
0723-242326
HR-direktör Karin Odhnoff
046-35 53 25
Helena Aghed, HR-utvecklingschef
046-35 53 08
Rekryteringskonsult SJR in Scandinavia Magnus Mellborg
040-66 55 100
Lönechef Maria Olderius
046-359 53 55
Enhetschef Jesper Svensson
046-359 4737
Arkivarie Matthias Lindgren
046-35 59 46
Biträdande kommundirektör Carin Hillåker
046-359 50 12

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lunds kommun, Kommunkontoret
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 3 april 2017

Besöksadress

22100 Lund
None

Postadress

Box 41
Lund, 22100

Liknande jobb


Regionchef inom lokalvård

Regionchef inom lokalvård

20 september 2024

Regionchef inom lokalvård

Regionchef inom lokalvård

20 september 2024