Lönechef sökes till Granitor  (Sandviken)

Lönechef sökes till Granitor (Sandviken)

Arbetsbeskrivning

Granitor är en svensk familjeägd företagsgrupp som verkar inom tre områden: Fastighetsutveckling och -förvaltning, Entreprenad, konsult och underhåll samt Tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Här jobbar 4 400 personer och omsättningen under 2021 var 9 miljarder kronor. Våra två främsta ledstjärnor är ansvarsfulla affärer och samarbete – tillsammans vill vi skapa välmående samhällen och industrier.



Granitor som är en av Sveriges bästa arbetsgivare och även utsedd till det företag som är ett av de mest attraktiva att göra karriär på söker nu Lönechef till Sandviken.

Vi söker dig som är en erfaren Lönechef och tillsammans med våra engagerade medarbetare vill driva verksamheten och samtidigt vara en bidragande kraft i vår fortsatta utveckling!

Om tjänsten

Du kommer att ansvara över ett löneteam på ca10 personer som tillsammans administrerar lönerna inom koncernen. I verksamhetens arbetsuppgifter ingår bland annat att löpande hantera tid- och utgiftsrapporter, hantera nyanställningar, uppsägningar och pensionsavgångar, tjänstepensioner, semester och sjuklöneberäkningar, göra skatteberäkningar och statistik till SCB och branschorganisationer samt diverse utredningsarbete samt lönebearbetningar. Du skapar dig en inblick i alla processer och är med och utvecklar det dagliga arbetet i nära samarbete med organisationen. Arbetet är flexibelt och du driver löpande pågående utvecklingsprojekt

Arbetsuppgifter

- Du är ansvarig för avdelningens verksamhet och medarbetare.
- Coacha samt stötta såväl medarbetare som teamledare i deras uppdrag och utveckling.
- Skapa delaktighet och ansvarskänsla hos medarbetare.
- Säkerställa god kvalitet i löneprocessen 
- Arbetar strukturerat med avdelningen och följer upp målsättningar
- Löpande driva förändringsarbete med stort fokus på digitalisering och kvalitet.
- Aktivt medverka och skapa förutsättningar för att projekt kopplat till löneprocessen genomförs med framgång.
- Säkerställa att avdelningen samt bemanningen är uppsatt på bästa sätt för att möta behov och att uppdraget kan genomföras enligt plan.
- Är nytänkande och omvärldsbevakar för att kontinuerligt utveckla verksamheten

Ett stort fokus framöver kommer att ligga på att fortsätta jobba med rutiner och arbetssätt som säkrar hög tillgänglighet/service, fortsätta digitaliseringsarbetet, förenkla, förtydliga och effektivisera samarbetet mellan personal/HR-systemet och skapa en delaktighet med hög trivsel inom avdelningen.

Vem är du?

Vi tror att du som söker är en driven ledare som liksom oss anser att ledarskap både handlar om att kunna leda sig själv, och samtidigt skapa en verksamhet som får människor runt omkring dig att utvecklas och ges förutsättningar att lyckas. Du behöver vara både lyhörd, noggrann och resultatfokuserad. Du sätter affärsmässighet och service i fokus. För dig är det viktigt med struktur och tydliga processer samtidigt som du har förmågan att anpassa dig efter situation och behov. Du drivs av utveckling och ständiga förbättringar – både kopplat till verksamhet och person.

Kvalifikationer

Du har en akademisk utbildning eller motsvarande och minst 5 års erfarenhet från ledande befattning kopplat till löneprocesser med fullt personalansvar samt budgetansvar. Du har även arbetat i en komplex och större organisation. Dina kunskaper inom ekonomi och IT är generellt mycket goda. Det är viktigt med god kommunikation i tal och skrift samt erfarenhet av att arbeta i lednings- och affärssystem. 

Har du jobbat med löner inom branscher som el, ventilation, bygg eller liknande så är det ett plus.  Om du har jobbat i Unit4/Agda tidigare är detta givetvis meriterande. 

Vi söker också dig som har erfarenhet av automatisering och digitalisering inom HR och Lön samt drivit förändringsarbete med goda resultat.

Du har god erfarenhet i att läsa, tolka kollektivavtal och meriterande om du är uppdaterad i de kollektivavtal som Granitor Electro arbetar med; installationsavtalet, IF metall och Unionen tjänstemannaavtalet.

Vi erbjuder dig!

Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare och som anställd inom Granitor erbjuder vi dig möjlighet till en stimulerade arbetsmiljö. Hos oss får du ett självständigt och engagerande arbete som inkluderar ett stort kontaktnät både internt och externt. Du har stora möjligheter att utvecklas vidare inom Granitor. Med kompetenspussel tar vi tillvara på varandras styrkor och kan forma rollerna och organisationen utifrån våra individuella drivkrafter. Som stöd i din chefsroll erbjuder vi dig vidareutveckling inom vår interna ledarskaps- och chefsutbildning. 

Information om ansökan

Urval sker löpande, vid frågor om rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta rekryteringsansvarig Johan Rosenqvist, AxÖ Consulting, på telefonnummer + 46 (0)70-3267856 eller via mejl johan.rosenqvist@axoconsulting.se. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper i denna rekrytering.

Den 12 januari 2022 bytte vi namn från Midroc till Granitor. I över 25 år har vi, tillsammans med kunder och partners, utvecklat hållbara lösningar för samhälle och industri. Vår ambition är att bidra till en bättre framtid – både idag och för kommande generationer.

AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Granitor
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 augusti 2022
  • Ansök senast: 17 september 2022

Liknande jobb


Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

Är du Hald & Teschs nya Ekonomichef?

12 november 2024

Ekonomichef

Ekonomichef

12 november 2024