OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lönechef Sverige till vårt Shared Service Center/ Finance
Om Nordic Choice
Nordic Choice Hotels är ett av Nordens största hotellkoncerner med över 200 hotell. Bolaget marknadsför kedjorna Comfort Hotel, Quality Hotel, Clarion Hotel och Clarion Collection samt 30 fristående hotell som till exempel The Thief, Farris Bad, At Six, Yasuragi, Copperhill Mountain Lodge och Villa Copenhagen.
Nordic Choice främjar en kultur där innovation, nytänkande och nya ideer välkomnas. Vi utvecklas ständigt och vi ger alla våra medarbetare möjlighet att nå sin fulla potential och utvecklas som individer.
Om Nordic Choice Shared Services och Shared Service Center Finance
SSC utför lönetjänster för alla våra nordiska bolag med övervägande del i Norge och Sverige. I Finland är lönetjänsten outsourcat till en extern part. I Danmark har vi en löneansvarig som hanterar både lön och HR. I Sverige är vi ca 10 medarbetare som hanterar 85 bolag med ca 7000 lönespecifikationer. I dagsläget är använder vi lönesystemet Hogia plus, Hogia Open HR för tjänstemännens avvikelserapportering, Timeplan för hotellens tidregistrering, Expensify och Hogia resa och utlägg.
Om tjänsten
Tjänsten som lönechef innebär ansvar för att leda och utveckla lönefunktionen i Sverige. Det vill säga att säkerställa att alla löneprocesser och rutiner följs och vidareutvecklas. Vårt SSC är i en enorm utveckling sedan flera år tillbaka och har växt i takt med koncernen. Efter att ha jobbat med insourcing av lön och ekonomitjänster över flera år går vi nu in i en fas med utveckling av flera tjänster för koncernen. Du kommer in i en spännande tid av tillväxt och utveckling. Du får ansvar för att leda och stötta ett team på 10 medarbetare som sitter i Solna/Stockholm. Du stöttar komplexa löneprocesser och fungerar som resurs för att effektivisera och digitalisera lönefunktionen i SSC Sverige i samarbete med den nordiska lönechefen som du rapporterar till.
Som lönechef har du ett omfattande ansvar med fokus på att säkra kvaliteten av lönetjänsten i Sverige. En central uppgift blir att bidra till utvecklingen av nuvarande och nya processer samt system för att öka effektiviteten både gällande resurser och team. Du leder och stöttar personalen i ditt dagliga arbete samt inspirerar och utvecklar ditt team. Du är bra på att bidra till goda relationer som säkerställer ett gott samarbete med kollegor internt i SSC, mot finans, HR samt till hotellen.
Arbetsuppgifter & ansvarsområden
Du kommer att ansvara för att leda, stötta, bygga upp och organisera lönefunktionen i Sverige. Vi vill att du aktivt är med och bidrar till medarbetarnas utveckling, kontinuerlig jobbar för att vidareutveckla/digitalisera löneprocesserna samt säkerställa en korrekt och effektiv lönebearbetning.
En del av dina arbetsuppgifter kommer att innebära att du säkerställer korrekt lönerelaterad bokföring, pensions hantering, samt ansvarar för lönefrågor och all inrapportering till myndigheter och försäkringsbolag. Du kommer ha ett nära samarbete med chefer, ekonomi, HR och anställda i organisationen. Som person är du kommunikativ och har lätt för att samarbeta över gränserna. Du kommer också att vara delaktig i att utbilda och stötta chefer i onboarding/offboarding processen av nya hotell/hotell som lämnar. Inom Hr/lön jobbar vi med ständiga utvecklingsprojekt och du kommer att både leda och driva några av dessa. Att ständigt vilja förbättra/ effektivisera ligger dig nära.
Som person är du system intresserad och jobbar aktivt med att säkra en effektiv system hantering. Har du jobbat med övertag av verksamhet är det en stor fördel.
Din bakgrund
Vi söker dig som har jobbat flera år i rollen som lönechef i en personalintensiv verksamhet. Du har en gedigen kunskap inom löneområdet, både operativ och strategiskt. Du är en erfaren ledare och trivs med att leda i en föränderlig och snabb miljö.
Som person är du engagerad, empatisk och har lätt för samarbete. Att vara professionell, nyfiken, och ständigt jobba proaktivt, är naturligt för dig. Du har tidigare erfarenhet av process förbättringar och system implementeringar eller annat IT relaterat projekt. Som person tar du gärna initiativ, är noggrann samt har god vana att planera och organisera. Du är tydlig och duktig på att kommunicera, samt att få med dig ditt team. Du delar gärna med dig av din kunskap och är en närvarande ledare för ditt team. Som person är du analytisk och processorienterad med öga för detaljer. Du gillar när det händer mycket och är effektiv med stor önskan att nå dina/teamets uppsatta mål. Att jobba med ett större team engagerar och motiverar dig då du är en mycket omtyckt ledare.
Kvalifikationer
• Relevant utbildning, gärna inom ekonomi på högskolenivå, gedigen fackkunskap gällande lagar och kollektivavtal inom löneområdet, dokumenterad ledar kompetens, god samarbetsförmåga, gärna erfarenhet från servicebranschen, god förmåga att driva igenom dina ideer samt goda språkkunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift, vilja att utveckla och hela tiden förbättra lönefunktionen och dess processer samt goda lönerelaterade bokföringskunskaper.
Vi erbjuder
Ett omväxlande och utmanande arbete
Leda ett team med ansvar för både den dagliga leveransen och utveckling av nuvarande system och processer samt löpande projekt
Aktiv och god arbetsmiljö i nybyggt kontor i hotellmiljö
Möjlighet att arbeta hemifrån
Choice förmåner för anställda
I denna rekrytering samarbetar vi med Wepartner och Barbara Lidholt. Varmt välkommen med din ansökan och CV. Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan snarast möjligt! Har du frågor gällande tjänsten så tveka inte att kontakta barbara.lidholt@wepartner.se eller 0765259047.
Välkommen med din ansökan!