OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill Du bidra till vårt framtida Håbo, en kommun för hela livet?
Håbo kommun är en del av Sveriges viktigaste tillväxtregioner, mitt i hjärtat av Mälardalen med Stockholm runt knuten. Tillsammans bygger vi vidare på det goda och hållbara samhället genom att ta tillvara på tillväxten och bygga en attraktiv, hållbar och modern kommun.
Om arbetsplatsen
Håbo, Trosa och Salems kommun har en gemensam lönenämnd och löneenhet. Löneenheten är placerad och utgår ifrån Håbo kommun och består av nio medarbetare som hanterar runt 5 000 löner varje månad till medarbetarna i de tre kommunerna. Löneenheten säkerställer att rätt ersättning når rätt person i rätt tid.
Vi är i en spännande utvecklingsfas där vi ser över behovet av utveckling och systemstöd och där du kommer vara en viktig nyckelperson för detta utvecklingsarbete. Under hösten kommer vi även införa digitala anställningsavtal.
Enheten är en del av kommunledningsförvaltningen i Håbo och är placerad tillsammans med HR-enheten. Du kommer att ha HR- och lönechef som närmsta chef.
Dina arbetsuppgifter
I rollen har du personal-, budget- och verksamhetsansvar för löneenheten. Du är även biträdande HR- och lönechef och kommer att ha titeln biträdande HR- och lönechef.
Löneenhetens uppdrag är att säkerställa att administrationen av lönenämndens löner sker effektivt och med kvalité. Du ansvarar för att ständigt förbättra arbetssätt och systemstöd utifrån förvaltningarnas behov samt gällande lag och kollektivavtal.
Då Löneenheten är en central enhet som ger service till tre kommuner och samtliga förvaltningar, är det viktigt att du som chef har god samarbetsförmåga och kan se helheten i uppdraget. Det ingår att hålla samman styrgrupp och tillsammans med kommunernas HR-chefer utveckla lönearbetet på kort och lång sikt.
Kvalifikationer
* Akademisk utbildning inom exempelvis lön personal/HR eller ekonomi, eller erfarenhet som bedöms som likvärdig.
* Minst 5 års erfarenhet från arbete med lön.
* Arbete med lönehantering i en medelstor eller större organisation.
* Erfarenhet av ledarrollen exempelvis som chef, teamledare eller projektledare.
Meriterande
* Erfarenhet från arbete inom kommun.
* Erfarenhet av att ha arbetat i eCcompanion och schema och bemanning.
* Arbetat med Allmänna bestämmelser (AB)
* Drivit förändringsarbete inom digitalisering
* Fakturahantering
* Avstämning av konton/ekonomi
Vi söker dig som
Har en förmåga att motivera, samordna och skapa engagemang samt delaktighet bland dina medarbetare. Du arbetar utifrån en helhetssyn där du förstår din roll, men även ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du leder, inspirerar och utvecklar dina medarbetare att nå sina och verksamhetens mål.
Delaktighet är viktigt för oss och en självklarhet för dig i din roll som chef. Vidare har du god förmåga att samarbeta, skapa och bibehålla goda relationer. Du är bra på att bygga förtroende och kan hantera situationer som ställer höga krav på gott omdöme, beslutsfattande och kommunikationsförmåga.
Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
För frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Anne Wegar som nås på 0709-535880 eller anne.wegar@jeffersonwells.se
Om Håbo kommun
Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är ca 22 000 invånare och vi fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar Du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har Du möjlighet att vara delaktig i vårt förändrings- och utvecklingsarbete.
Vi är över 1 600 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.