OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du är välkommen till Norberg, den lilla kommunen med det stora hjärtat. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.
Är du en trygg och framåtriktad ledare med starkt engagemang för löneområdet och har god vana av att driva förändringsprocesser? Med ett engagerat team och en stark vilja att ge god service, söker vi nu en erfaren och kvalificerad lönechef för att hantera och leda framtidens löneavdelning.
Om löneavdelningen
Löneavdelningen hos oss på Norbergs kommun är kärnan av en gemensam nämnd, Västmanland-Dalarna lönenämnd där Fagersta, Avesta, Hedemora, Norberg, Skinnskatteberg och Smedjebacken (FAHNSS) samt kommunala bolag ingår.
På löneavdelningen arbetar drygt 20 engagerade och fantastiska medarbetare som dagligen arbetar för säkerställa att alla medarbetare ska få rätt lön i rätt tid.
Under hösten 2024 och våren 2025 kommer löneavdelningen att arbeta med införande av personal- och lönesystem. Vi arbetar i Visma Personec.
Tjänsten och arbetsuppgifter
Som lönechef ansvarar du för löneavdelningen inför den gemensamma lönenämnden.
Vi erbjuder dig ett stimulerande uppdrag där du tillsammans med verksamheten och samverkande kommuner, tar löneavdelningens utveckling in i framtiden. I ditt uppdrag kommer du att arbeta aktivt med utveckling och förbättring av lönefunktionen och dess processer.
Du verkar för en framåtriktad omvärldsbevakning och genomför kompetenshöjande insatser inom bland annat digitalisering. Du ansvarar för en effektiv lönesektion som ger stöd och service till FAHNSS-kommunerna och bolagen på ett säkert och professionellt sätt
I rollen ingår personal, budget-, verksamhet- samt arbetsmiljöansvar.
Du ingår i kommunledningens ledningsgrupp och rapporterar direkt till kommunchef.
Kvalifikationer och kompetenser
Vi ser att du gärna har en relevant akademisk utbildning. Arbetslivserfarenhet inom löneområdet samt tidigare ledarskapserfarenhet är ett krav.
För att du ska trivas och lyckas i rollen är det av vikt att du har erfarenhet att leda utvecklingsarbete och har du dessutom erfarenhet av att leda en lönefunktion är det meriterande, gärna inom politiskt styrd organisation.
Du har en god kommunikativ förmåga som präglas av en tydlighet, vilket gör att du har lätt för att leda och engagera din omgivning, både internt och externt.
Som person är du målinriktad och uthållig. Du förväntas ta ett stort eget ansvar och kommer att ha möjlighet att initiera och driva utvecklingsfrågor tillsammans med medarbetare, chefer och medlemskommunerna.
Detta är ett utmärkt tillfälle för dig som söker ett arbete där du gör skillnad och aktivt vill bidra till att verksamheten utvecklar sin förmåga att möta våra kommuner och bolags behov av stöd och insatser. För oss är det viktigt att du är en person som kan skapa förtroende, har god samarbetsförmåga och har lätt att knyta kontakter
Meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med genomförande av automatiseringar i offentlig sektor.
Övrigt
Norbergs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Som medarbetare inom Norbergs kommun erbjuds du, utöver stimulerande arbete och ett gott arbetsklimat, en del förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, förmånscykel, visst distansarbete och flexibel arbetstid.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.