OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rollen och erbjudandet
Som lönecontroller på Academedia blir du del av en oerhört fin kultur som kännetecknas av att man tillsammans vill bidra och göra verksamheten bättre. Lön på Academedia står nu inför en spännande tid framöver där modernisering, digitalisering och översyn av processer samt systemlösningar står på schemat. Tillsammans med kompetenta kollegor är du med och driver denna utveckling. Vi vet nämligen att vi tillsammans kan bidra till att verksamheten blir ännu bättre.
Rollen som lönecontroller är ny hos oss och är en kombination av systemspecialist och controller kopplad till löneprocesserna.
Som lönecontroller på AcadeMedia kommer du tillsammans med dina kollegor att ansvara för förvaltning och utveckling av de system (HR-plus 8 och Medvind) som stödjer löne- och HR-processerna. Vårt fokus är att säkerställa kvalitet och att systemen tillgodoser verksamhetens behov.
Exempel på arbetsuppgifter är att:
· ge service och support till vår löneavdelning och ha nära dialog med ekonomiavdelningen/BC/koncernekonomi/revisorer
· arbeta proaktivt med att förbättra och förenkla rutiner, processer och arbetssätt
· analysera data, statistik och ge återkoppling till intressenter
· arbeta proaktivt med rimlighetsbedömningar och förstå samband/konsekvenser
· dataanalys, filöverföring, statistik - både internt och koppling till myndigheter som SKV, pensionsbolag och SCB
· planera, genomföra och följa upp drift och körningar
· initiativtagare samt medverka i utvecklingsprojekt, övertagande av verksamhet och förbättringsaktiviteter
Att ge fin service och stötta verksamheten i sin helhet är viktigt för dig. Du ingår i vår systemförvaltningsgrupp som ansvarar för systemen kopplat till lön- och HR-processer. Gruppen består nu av fyra medarbetare. En av gruppmedlemmarna är förvaltningsledare och ni rapporterar alla till gruppchefen.
Om dig
Som lönecontroller ser vi att du har några års erfarenhet av att arbeta med analys av data och statistik kopplat till HR och lön.
Du har relevant utbildning troligtvis inom IT, lön och/eller ekonomi eller likvärdig erfarenhet. För oss väger din erfarenhet och personliga egenskaper tyngst och att du har mycket god förmåga att analysera data och kommunicerar det på ett pedagogiskt sätt.
Det är meriterande om du har arbetat med HR-plus 8 tidigare. God teknisk förståelse är viktigt samt mycket goda kunskaper i excel, baskunskaper inom SQL och databashantering. Att dokumentera ditt arbete är en självklarhet.
Som person ser vi gärna att du är trygg, nyfiken, vågar testa olika lösningar, kommer med idéer och tar egna initiativ. För att lyckas i rollen bör du även vara duktig på problemlösning, analys, planering och kommunikation. Du arbetar gärna i grupp men har inga problem att ta självständiga beslut. Vi tror du är lyhörd och en god lyssnare. Du trivs av att jobba i en föränderlig miljö med möjlighet att påverka och är van att tillämpa kollektivavtal och har djup förståelse för kopplingen till systemstöden.
Ansökan
I den här rekryteringen samarbetar vi med Wise Professionals. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail, utan du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på wise.se där du direkt får svara på ett antal korta frågor.
Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill nämligen tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Vill du veta mer om vårt tillvägagångssätt, läs mer här - https://www.wise.se/fordjupningar/kompetensbaserad-rekrytering/
Har du frågor om processen eller rollen? Kontakta ansvarig rekryteringskonsult Lisa Sidén på lisa.siden@wise.se. Vi intervjuar löpande så rollen kan tillsättas före sista ansökningsdatum.
Lycka till och varmt välkommen med din ansökan