OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.
HR-ENHETEN är en del av kommunstyrelseförvaltningen och har sitt kontor beläget i kommunhuset på Ekerö intill Ekerö centrum. Till oss kommer du med bil eller buss från Brommaplan alternativt med färja från Slagsta. Vi är idag 11 medarbetare som arbetar med operativa och strategiska frågor inom HR och lön. Tillsammans ger vi det stöd som kommunledning och verksamhetsansvariga behöver inom arbetsrätt, arbetsmiljö, rehabilitering/hälsa, rekrytering, lön och förhandling.
Länk till Ekerö kommuns hemsida
Arbetsbeskrivning
Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser.
Arbetet som lönehandläggare hos oss innefattar hela löneprocessen, vilket innebär ansvar för att registrera underlag, göra kontroller, rättningar, lönekörningar och att arbeta med kvalitetssäkring. Tillsammans med övriga kollegor säkerställer du att informationen i lönesystemet inför lönekörningarna är korrekt och vid behov felsöker och rättar. Vi arbetar ständigt med att förbättra och utveckla arbetssätt, så att lönehanteringen blir så korrekt och smidig som möjligt. Är du intresserad av att vara med i utvecklingen av lönearbetet? Hos oss har du god påverkansmöjlighet. Vi är i en spännande utvecklingsfas där vi arbetar med att effektivisera och digitalisera lönearbetet. Detta innebär bland annat att vi arbetar med att se över arbetsflöden, införa nya funktioner i lönesystem och överför schema/bemanning som integrerad del i lönesystemet.
Vi arbetar aktivitetsbaserat, vilket innebär att vi inte har några egna rum eller fasta placeringar. Hos oss är inflödet av underlag, mail och telefonsamtal gemensamt för hela lönefunktionen. Det är därför viktigt med samarbete, kommunikation och gemensamma arbetssätt/rutiner.
I arbetet ingår rådgivning till chefer i löne- och avtalsfrågor, utbildning och support i självservice samt besvara medarbetares frågeställningar kring sin lön. Även externa kontakter ingår och kan exempelvis vara Försäkringskassan, Kronofogdemyndigheten eller andra myndigheter. Vi arbetar i lönesystemet eCompanion och samtliga enheter använder självservice för avvikelserapportering.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett genuint intresse för lönefrågor och en relevant eftergymnasial utbildning inom lön från yrkeshögskola eller högskola/universitet. Du har några års erfarenhet av arbete med löner och har kunskaper i lönearbetets olika delar. Du har förståelse för hur lagstiftning och kollektivavtal styr och påverkar arbetet.
För att lyckas med uppdraget:
• du har lätt att samarbeta och är serviceinriktad; du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra
• du är professionell, konsultativ och pedagogisk i ditt förhållningssätt
• du är nyfiken, söker aktivt rätt på information utifrån olika frågeställningar och stimuleras av problemlösning, likt en detektiv får du gräva fram det du behöver, förklara för andra vad som hänt och hur det går att rätta till
• du har förmåga att ta egna initiativ till utveckling, ser förbättringsmöjligheter både utifrån användarnas perspektiv och i vårt interna arbete
• du är intresserad av att lära nytt och bevakar aktivt vilka förändringar som är på gång inom yrkesområdet
• du har god IT-vana och har lätt för att sätta dig in i nya system
Det är meriterande om du har:
• arbetat med schemafrågor och har kunskap om hur det påverkar lön
• erfarenhet av lönearbete i kommunal verksamhet
Tillträde: februari 2021 eller enligt överenskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare
Länk till lediga jobb i Ekerö kommun
Om Ekerö kommun
Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser. Precis som vi, är du serviceinriktad, professionell och gillar att bygga relationer med kollegor. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.
Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.
Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26