LÖNEHANDLÄGGARE

LÖNEHANDLÄGGARE

Arbetsbeskrivning

Leksands kommun är rätt plats för dig som vill bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utvecklas inom ditt område och arbeta med Sveriges viktigaste jobb. Vår värdegrund hjälper dig i ditt dagliga arbete genom att visa vad som är viktigt och hur vi ska förhålla oss till varandra och dem vi är till för. Vår vision berättar vart vi är på väg.

Dina arbetsuppgifter
Löneenhetens viktigaste uppdrag är att säkerställa att rätt lön går ut vid rätt tid, men också att säkerställa att kommunen har effektiva processer och fungerade systemstöd.  Uppdraget som handläggare är varierat. Du kommer tillsammans med dina två erfarna kollegor att ansvara för att administrera löner genom att inrapportera löner och anställningar följa upp och göra avstämningar och kontroller men du kommer även arbeta med olika utvecklingsområden, eller ansvara för specifika områden så som exempelvis pensionsadministration eller personalstatistik. 

I rollen kommer du ha mycket kontakter med medarbetare, chefer via Teams, telefon, mail och personliga möte gällande bl a avtals- och lönefrågor. Du kommer hantera ärenden tillsammans med HR-avdelningen som rör tolkning och tillämpning av avtal. Du kommer även ha en viktig roll i den gemensamma systemförvaltningen.

Om arbetsplatsen
Ekonomiavdelningen är en avdelning inom sektorn Verksamhetsstöd. Avdelningen stödjer både ledningen och verksamheter genom att skapa förutsättningar för god redovisning, uppföljning bra beslutsunderlag och en effektiv löneprocess. Ekonomiavdelningen är centraliserad och består av 13 medarbetare, som arbetar inom verksamhetsekonomi, redovisning, lön och upphandling.

Medarbetarna på avdelningen är stolta över sin medarbetardrivna chefsstödda utveckling, vilket innebär att de driver olika processer i syfte att förbättra arbetssätt och processer och förnya och förenkla för kommunens medarbete, invånare och samarbetsparter. 

Avdelningen har ett mycket nära samarbete med de flesta av kommunens verksamheter och sitter centralt placerad i kommunhuset. Löneenheten har ett mycket nära samarbete med kommunens HR-avdelning och de decentraliserade bemanningsfunktionerna i kommunen. Kommunen arbetar nära de kommunala bolagen och arbetet med att ta över lönehandläggningen från Leksandsbostäder har nyligen påbörjats. 

Din profil
Vi söker dig som har gymnasieexamen, är utbildad lönespecialist, har annan likvärdig utbildning inom löneområdet eller motsvarade arbetslivserfarenhet. Vi vill att du har erfarenhet av att ha arbetat som lönehandläggare och har både intresse och kunskap kring systemförvaltning.

Kommunen använder idag Heroma och tidigare erfarenhet av Heroma är meriterade liksom erfarenhet från kommun eller kommunal verksamhet.  

Vi söker dig gillar att både förvalta och att utveckla verksamheten och inte är rädd för att ta egna initiativ och trivs att jobba nära dina kollegor inom ett gemensamt uppdrag. För att passa i rollen tror vi att du är van att arbeta strukturerat och är noggrann i ditt arbetssätt. Du är ansvarstagande och självgående, förstår din roll och ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Då arbetet kräver många kontaktytor måste du tycka om att ge service, vara lösningsorienterad och ha en god samarbetsförmåga. Du bör ha goda IT-kunskaper och har lätt för att kommunicera och kan utrycka dig väl  tal och skrift i det svenska språket.

Vi erbjuder dig
För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift.

Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill att all verksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt och vi strävar efter ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustad för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs 

För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se   

Din ansökan
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.

Sista ansökningsdatum
15 juni 2021

Tillsättning sker efter överenskommelse.

Vi rekryterar löpande så det är bra om du skickar in din ansökan så fort som möjligt.

Läs mer på www.leksand.se och följ oss på sociala medier.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Leksands kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 juni 2021
  • Ansök senast: 15 juni 2021

Besöksadress

Kommunhuset Torget 5
None

Postadress

Personalavdelningen
2029, 79380

Liknande jobb


Redovisningsekonom/Löneadministratör

Redovisningsekonom/Löneadministratör

20 december 2024

Erfaren Lönekonsult

Erfaren Lönekonsult

20 december 2024

Lönesystemspecialist

Lönesystemspecialist

20 december 2024