OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Våra 1100 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!
Du kommer att arbeta på Kommunledningsförvaltningens centrala HR-avdelning, som är en servicefunktion för kommunens medarbetare och chefer. HR-avdelningen har tio anställda, fem lönehandläggare, tre HR-specialister, en enhetschef för löner samt kommunens HR-chef. Vi ligger långt framme när det gäller personal- och lönearbete, men vår ledstjärna är att hela tiden bli bättre.
ARBETSUPPGIFTER
Vårt uppdrag är att för kommunstyrelsens räkning driva en tydlig personal- och lönepolitik genom att stödja och leda förvaltningarna på en övergripande nivå. Vi ska fungera som internkonsulter och stötta chefer, personalredogörare samt medarbetare gällande hantering i personal- och lönesystem, samt skapa förutsättningar i organisationen inom det personal- och löneadministrativa området.
Merparten av våra anställda använder sig av Personec P Självservice
Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av att administrera löner, tillämpa lagar och avtal inom området samt utbildning och support till organisationen.
Arbetssättet är konsultativt för att ge professionellt stöd till våra chefer ute i de olika verksamheterna, samt se till att gällande avtal och lagar följs. Även externa kontakter med bl a skatteverket och försäkringskassan ingår.
Anställnings- och lönerapportering utgör en stor del av uppdraget.
Du registrerar personal, administrerar frånvaro och tillägg.
Du ansvarar för att genomföra löneberäkningar och stämmer av och kontrollerar dessa.
Du ansvarar också för att arbetsgivarintyg och andra intyg upprättas.
En viktig del i uppdraget är även att läsa och förstå gällande lagar och avtal.
Du håller i information och utbildning för chefer och medarbetare
Till vår hjälp har vi Aditros personalsystem Personec P.
KVALIFIKATIONER
Kvalificerad yrkesutbildning med inriktning löneadministration och ekonomi eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Vi förutsätter att du är en van datoranvändare och att du hanterar Officepaketet. Erfarenhet av löneadministration, Personec P är meriterande men inget krav.
Annan utbildning eller erfarenhet som visar på din pedagogiska förmåga och förmåga att presentera information på ett lättbegripligt sätt är meriterande.
Bra egenskaper är att du:
-Är organiserad och strukturerad
-Är kvalitetsmedveten
-Är logisk och systematisk
-Har förmåga att ta initiativ och arbeta självständigt
-Ifrågasätter för att utveckla och hitta nya bättre lösningar
-Har ett trevligt bemötande och en hög servicekänsla
-Har pedagogisk förmåga att informera och är van vid både skriftlig och muntlig framställan.
Då det periodvis är mycket att göra är det viktigt att du lätt skaffar dig en överblick och kan prioritera arbetsuppgifterna. Eftersom vi arbetar i team behöver du ha lätt för att samarbeta.
Vi kommer lägga stor vikt vid de personliga kvalifikationerna. Tjänsten är på heltid eller deltid enligt överenskommelse. Sjöbo kommun har ett politiskt mål att alla medarbetare ska kunna arbeta utifrån önskad sysselsättningsgrad. Ange gärna ditt önskemål i ansökan.
Vi gör löpande urval!
ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 18 400 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef löneenheten Inger Persson
0416-271 17
HR-chef Dan Sivnert
0416-273 18