OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Luleå Lokaltrafik AB (LLT) söker ny medarbetare till företagets ekonomiavdelning. LLT är ett kommunalt bolag inom Luleå kommunkoncern och verkar för att tillhandahålla en god kollektivtrafik för Luleås invånare och besökare. Bolaget har 200 medarbetare, 75 bussar och har en omsättning på 185 mkr. I årliga kundundersökningar rankas bolaget som ett av Sveriges bästa bussbolag i stadstrafik och ligger i topplacering för det 17:e året i rad. LLT har en viktig roll i utvecklingen av trafiken i Luleå tätort och är därmed en betydande aktör i samhällsbyggandet.
Tjänsten som lönehandläggare är organisatoriskt placerad på LLTs ekonomiavdelning med totalt 4 tjänster och avdelningen leds av företagets ekonomichef.
Ekonomiavdelningen ansvarar för löneadministration, budget- och planeringsprocessen, ekonomisk uppföljning, löpande bokföring, kund- och leverantörsreskontra, in- och utbetalningar, daglig intäktsbokföring, skatter och avgifter, hantering av anläggningsregistret, diarieföring av offentliga handlingar med mera administrativa arbetsuppgifter.
Arbetet som lönehandläggare kräver att du har goda kunskaper inom all administration och handläggning kring löner, pensioner och avtal och sinne för siffror och förmåga att ge god service till chefer i företagets olika verksamheter. Meriterande om du arbetat inom offentlig verksamhet.
Din arbetsdag
Vi erbjuder ett omväxlande arbete med alla förekommande arbetsuppgifter inom löneprocessen och pensions- och försäkringsadministration samt även löpande redovisning av skatter och avgifter och upprättande av underlag till semesterlöneskuld, särskild löneskatt, statistik mm. till bokslut. Du bearbetar och kontrollerar löneunderlag, sammanställer tid- och frånvarorapporter och rapporterar in underlag till myndigheter. Du gör analyser av personalkostnader mot budget och tidigare år för att förklara avvikelse i samråd med organisationens chefer. Ekonomiavdelningen är ett stöd till verksamhetens alla chefer i frågor som avser lönehandläggning och ekonomi. Systemförvaltning och systemutveckling ingår i tjänsten vilket bland annat innebär att du ansvarar för kontakter med våra systemleverantörer.
Din bakgrund
Vi söker dig med gymnasiekompetens inom ekonomi eller högskoleutbildning inom ekonomi, eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Erfarenhet av löne- och pensionsadministration och tillämpning av avtal är ett krav. Det är meriterande med erfarenhet av systemet Hogia Lön och kunskap inom avtalsområdet; Trafikavtalet. Erfarenhet av löpande redovisning och analys av personalkostnader är meriterande. En förutsättning för att lyckas i rollen är att du har goda kunskaper i svenska och i Excel, liksom goda IT-kunskaper och en väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. I rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Du som person:
· Du har god allmänbildning och ett intresse för den verksamhet som LLT bedriver och samhällsfrågor i stort.
· Du har förmåga att samarbeta och har vilja att utvecklas.
· Du brinner för service och har förmåga att ta egna initiativ och utveckla rutiner och arbetssätt tillsammans inom ekonomiavdelningen. Då vi har mycket kontakt med personer i och utanför organisationen är gott bemötande och god servicekänsla viktigt.
· Du är ansvarsfull, noggrann, effektiv, strukturerad och självständig eftersom det är viktigt att vi gör rätt och att vi gör det i tid. Som lönehandläggare kan det ibland även handla om att få andra att göra rätt.
· Du är pedagogisk då interna utbildningsmoment ingår i tjänsten
· Du är bekväm med att det emellanåt är högt tempo.