OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I vänliga och vackra Arjeplogs kommun ligger Sveriges största och fjällnära skärgård. Här har vi kortast restid till arbetet och samtidigt en storslagen natur runt hörnet. Här möts tiotusen år gammal kultur med innovativt näringsliv och forskning i världsklass. Vår fordonstestindustri och vår besöksnäring ger kommunen en internationell prägel.
Med invånarna i fokus ser vi till att det där självklara fungerar: en skola med god kvalitet, en omsorgsfull vård och en trygg livsmiljö.
Som arbetsgivare erbjuder vi dig ett utvecklande och meningsfullt arbete i en god gemenskap. Arjeplog, Àrjepluovve, är en samisk förvaltningskommun. Vi välkomnar därför särskilt sökanden med kunskaper i samiska språken och kulturen.
Beskrivning
Arjeplogs kommun söker lönehandläggare till den administrativa enheten.
Inom enheten finns ekonomikontor, Medborgarservice, personalkontor och IT-kontor. Tjänsten som lönehandläggare ligger i personalkontoret som består av två lönehandläggare och en personalspecialist.
Personalkontoret ansvarar för kommunens och Stiftelsen Silvermuséets löneadministration, pensionsadministration samt löneöversynsarbete. Stöd till chefer i frågor som rör arbetsrätt, rehabilitering, förhandlingar, fackligt arbete, arbetsmiljöarbete, rekrytering och andra förkommande frågor samt introduktion och utbildning inom personalområdet. Personalkontoret ansvarar även för uppföljning av medarbetardel i delårsbokslut och årsbokslut.
Administrativa enheten leds av administrativ chef, tillika personalchef.
Arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter är:
- Löneadministration och driftkörningar
- Underhålla samt utveckla löneprocessen
- Utfärdande av anställnings- och lönerelaterade intyg
- Kontroll, bokföring och avstämning av lönerelaterade konton med stöd av ekonomikontoret
- Arbetsgivaredeklarationer
- Inrapportering till myndigheter samt intresseavdrag
- Stöd till chefer och medarbetare i lönefrågor, avtalsfrågor och arbetsrätt
- Bevakning och implementering av nya lagar, regler och avtal
- Delaktighet i lönerevisionsarbete
Övrigt
- Administration i självservice och schemasystem samt systemadministration
- Internutbildning löneadministration
- Övriga förekommande arbetsuppgifter på personalkontoret såsom utformande av rutiner, utredningar, analyser, planer mm.
- Pensionsadministration, försäkringar samt förmåner
- Vid frånvaro av personalspecialist stötta inom personaladministration
Kvalifikationer
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom lön eller ekonomi eller annan likvärdig erfarenhet/utbildning som har erfarenhet av administrativa uppgifter, gärna offentlig verksamhet. God IT-vana, god vana av Officepaketet samt att arbete i olika IT system är en förutsättning för arbetet. Du behöver ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Och du ska vara strukturerad, metodisk, noggrann och analytisk. Viktigt är att du har en personlig lämplighet och skicklighet gällande service, stöd och bemötande
Villkor
Tjänsten är heltid, tillträde enligt överenskommelse.
OBS! Vänta inte med din ansökan! Vi intervjuar och rekryterar löpande under ansökningstiden, varför tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum.
Kommunen ser positivt på om du även vill arbeta inom kommunens räddningstjänst som deltidsbrandman.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.