Lönehandläggare/Systemförvaltare

Lönehandläggare/Systemförvaltare

Arbetsbeskrivning

Grums kommun är en del av Karlstadsregionen och ligger vid Vänerns strand, 20 minuters bilfärd från Karlstad. Hos oss får du alla de fördelar som finns av att arbeta i en liten kommun. Här har vi jobb som märks. Tillsammans gör vi skillnad varje dag, alla på olika sätt men alltid med kommunens invånare i fokus. Genom att följa vår värdegrund skapar vi en välkomnande kommun där det råder engagemang, delaktighet, professionalism och arbetsglädje.

HR-funktionen i Grums kommun består av totalt sju medarbetare som arbetar såväl operativt som strategiskt med personal- och lönefrågor mot alla kommunens verksamheter. Funktionen ansvarar för att kommunens anställda får löner och andra ersättningar utbetalda samt för att driva processer, stödja verksamheterna och utveckla riktlinjer och strategier inom HR-området. En viktig uppgift är att stödja kommunens chefer i deras personal- och arbetsmiljöansvar. HR-funktionen leds av HR-chef.

Hos oss gör du skillnad!

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten består av två huvudsakliga uppdrag - dels lönehandläggning och dels systemförvaltning av lönesystemet Visma Personec P och andra personaladministrativa system. Vi söker därför dig som engagerar dig i såväl det dagliga arbetet med löner och anställningar, som i djupdykning i de bakomliggande faktorerna för att rätt lön ska betalas ut.

Våra lönehandläggare sköter tillsammans lönehanteringen för ungefär 1000 medarbetare. För de allra flesta gäller avtalet HÖK/Allmänna bestämmelser, men vi tillämpar även andra kollektivavtal. Du kommer att handlägga löner för anställda inom flera olika områden, så som skola med ferie- och uppehållsanställningar, vård och omsorg samt administrativ personal. Arbetet inkluderar allt från registrering av nyanställningar och scheman till rättning av löner samt avslut av anställningar och mycket mer. Du ska vara ett kvalificerat stöd till chefer och medarbetare i kollektivavtalsfrågor gällande lön och ett viktigt inslag i arbetet är att informera om regler och rutiner både skriftligt och inför grupp.

Systemförvaltningen sköts i nära samarbete med systemansvarig, som också arbetar på HR-funktionen. Vissa delar av systemförvaltningen görs idag av Visma. Arbetet innebär vidareutveckling av befintliga rutiner och riktlinjer, liksom att skapa nya. Vid uppdateringar och förändringar av system eller avtal säkerställer du tillsammans med systemansvarig att våra system och rutiner fungerar korrekt och problemfritt för samtliga användare. Utbildning av chefer och medarbetare i olika system ingår i uppdraget.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom löneområdet alternativt annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst 2-3 års erfarenhet av kvalificerat arbete med lönehandläggning, med detta som din huvudsakliga arbetsuppgift. Erfarenhet av systemförvaltning, gärna från löne-/personalsystem, är meriterande. Erfarenhet av arbete i Visma Personec P och kunskap i kommunala kollektivavtal är en fördel.

Arbetet kräver god administrations- och organisationsförmåga och vi vill att du som söker tjänsten är noggrann, serviceinriktad samt har lätt för att skapa och upprätthålla goda kontakter. Uppdraget kräver att du är självgående, kommunikativ och trygg. För att du ska trivas i rollen tror vi att du snabbt kan ställa om till nya förutsättningar och har god prioriteringsförmåga. Då uppdraget som systemförvaltare innebär kontinuerligt förbättringsarbete måste du ha initiativkraft, engagemang och kunna driva förändringsarbete. Vidare kräver tjänsten att du har mycket god förmåga att uttrycka dig väl samt pedagogiskt på svenska i både tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Självklart delar du vår värdegrund om att vara professionell, välkomnande, engagerad och delaktig!

Urvalsarbete sker löpande under ansökningstiden och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, så vänta inte med att skicka in din ansökan!

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via post eller mejl.

I Grums kommun vill vi ha en mångfald i arbetslivet och ta tillvara på de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför vår verksamhet.

Varmt välkommen med din ansökan!


Genom att skicka in din ansökan godkänner du att dina personuppgifter används i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning för att Grums kommun ska kunna tillhandahålla det stöd och den service kommunen ansvarar för. Läs mer på grums.se/personuppgifter.

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Grums kommun, HR-funktionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 maj 2022
  • Ansök senast: 29 maj 2022

Liknande jobb


Lönekonsult till Löneenheten

Lönekonsult till Löneenheten

26 november 2024

26 november 2024

26 november 2024