Lönekonsult 100%

Arbetsbeskrivning

Vill Du jobba vid lönecenter?
Vi söker en lönekonsult till vårt gemensamma lönecenter för Piteå och Älvsbyns kommuner

Lönecenter är en verksamhet som är ett resultat av ett samverkansprojekt mellan Piteå och Älvsbyns kommun. Inom området löneadministration så har Piteå och Älvsbyns kommun beslutat att göra gemensam sak och skapa en lösning som långsiktigt kan möta verksamheternas behov av smarta stödprocesser och där alla kunder ska kunna få samma goda service och kvalitét.

Det gemensamma lönecentret gör det lättare att långsiktigt säkerställa kvalitet och kompetens. Verksamhetens huvuduppdrag är att säkerställa och leverera så att kommunernas medarbetare får rätt lön i rätt tid. Lönecenter levererar kvalificerade tjänster med hög kvalitet och tillhandahåller standardiserade och väldefinierade processer i ett sammanhängande serviceutbud till kund. Lönecenters uppdrag är att administrera löner, ansvara för systemadministration samt pensions- och försäkringsfrågor.

Lönecenter är placerat i Älvsbyns kommun och är en fristående resultatenhet som leds av en egen chef. I linjeorganisationen är resultatenheten direkt underställd kommunchefen i Älvsbyns Kommun. Enheten är intäktsfinansierad och får ersättning för de utförda tjänsterna från samverkansparterna i de båda kommunerna, samt kommunernas tillhörande bolag, i Älvsbyn och Piteå.
I lönecenter administreras ca 7 000 löner varje månad. Lönecenter består av chef, lönekonsulter, systemadministratör och pensions- försäkringshandläggare, totalt ca 10 personer.
Vi erbjuder Dig ett spännande uppdrag där Du får vara med och medverka till ett aktivt utvecklings- och förändringsarbete tillsammans med chef och kollegor, där målet är att skapa likvärdiga rutiner och arbetssätt.

Vi söker
Lönekonsult
Är du noggrann, strukturerad och brinner för att ge god service? Har du ett genuint intresse av att arbeta med löneadministration?

Arbetsuppgifter
Som lönekonsult arbetar du med support, administration och kontroll av det underlag som ligger till grund för löneprocessen från anställning till avslut.
Din roll innebär bland annat:
- Lönehantering, registrering, avstämningar, kontroll, kvalitetssäkring, uppföljning
- Avvikelserapportering
- Chefsstöd och support
- Planera och genomföra utbildningar för chefer och personal i personalsystemet Personec P med tillhörande applikationer och avtalsfrågor.
- Redovisning och rapportering till myndigheter, ex kontrolluppgifter
- Personalekonomi, statistik

Din profil
Vi söker dig med tidigare erfarenhet av löneadministration. Som person är du strukturerad och noggrann i ditt sätt att arbeta. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och tar ansvar för din uppgift. Vidare ser vi att du är trygg och stabil och tillmötesgående i ditt bemötande. Att du har intresse, en vilja samt förmåga att hjälpa andra ser vi som en självklarhet för att passa i rollen.
Du är serviceinriktad, har förståelse för att vi är till för andra och drivs av viljan att underlätta för dem vi är till för. Du har självfallet goda kunskaper och ett brinnande intresse för lönehantering/löneadministration. Du kommer att arbeta nära våra kunder vilket kräver att Du har lätt att förstå och sätta dig in i våra kunders behov.
Du tycker om att arbeta i team, är utåtriktad, har en praktisk attityd till problemlösning. Som person är du ansvarstagande, noggrann och har ett konsultativt arbetssätt. Vi värdesätter att du har god analytisk förmåga, är flexibel och självständig.
Meriterande är om du har arbetat med lönesystem som, Visma Personec P och Visma Agda PS.

Kvalifikationer
Du har lämplig eftergymnasial utbildning med personaladministrativ inriktning, eller annan utbildning som bedöms relevant. Du har goda kunskaper i kollektivavtal inom kommunala sektorn och är väl förtrogen med att använda IT-stöd i arbetet.

Allmänt för tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, tillträde snarast eller efter överenskommelse.

Vi tillämpar individuell lönesättning, ange löneanspråk.
Anställningsvillkor enligt avtal. Kommunen strävar efter en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt en ökad mångfald inom alla yrkesområden.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 2021-04-11
Vi ser gärna att du lämnar din ansökan snarast. Urval sker löpande, och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.


Älvsbyn är Norrbottens pärla.

I vår kommun får 8 200 människor möjligheten att arbeta, bo och leva nära naturen. Vi är stolta över skolorna för de yngre och omsorgen av de äldre. Många är engagerade inom föreningslivet och det gör vår kommun levande och livskraftig.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Älvsbyns kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 mars 2021
  • Ansök senast: 11 april 2021

Liknande jobb


27 december 2024

Lönekonsult i Agda

27 december 2024

Senior Lönespecialist

27 december 2024

27 december 2024