OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare — södra Sveriges mittpunkt — Integrerar lokalt boende med globala möjligheter. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.
– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar
I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030.
Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling?
Organisatoriskt kommer du tillhöra Kommunledningsförvaltningen och HR-avdelningen. HR-avdelningen är en central stödfunktion i koncernen och består av tio medarbetare med HR-chef, Biträdande HR-chef, HR-konsulter och Lönekonsulter/systemförvaltare som ansvarar för koncernövergripande strategiska såväl som operativa Lön- och HR- frågor såsom koncernövergripande lönehantering, tjänstepensioner, avtalsförsäkringar, personal- och lönestatistik samt systemförvaltning inom HR-området. Vi har en decentraliserad lönehantering men även central lönehantering för vissa grupper och bolag.
Genom tillitsbaserad ledning och styrning delegeras ansvar och du som medarbetare inbjuds till dialog och delaktighet. För oss är det viktigt att ta tillvara på din kunskap och din utvecklingsförmåga.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som lönekonsult arbetar du självständigt inom aktuella löneavtalsområden med löneadministration inom hela löneprocessen. Det innebär bland annat registrering av anställningar och löneunderlag, kontroller i mellanperioden samt rapportering efter lönekörning. Allt detta sker i personalsystemet Personec P. I dina arbetsuppgifter ingår även att kvalitetssäkra löneprocessen samt tolka lagar och avtal som rör lönehanteringen. Du ansvarar tillsammans med dina två kollegor för att verkställighet och drift av lönen för kommunkoncernen varje månad. Du konsulterar och stödjer chefer, medarbetare och förtroendevalda i förekommande löne- och arvodesfrågor.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom lön och som har erfarenhet av löneadministration inom kommunal verksamhet. Vi ser det som en fördel om du har kunskap om avtalsområde AB, Allmänna bestämmelser, samt erfarenhet av Vismas personalsystem Personec P, Timecare, Timepool och Winlas. Vi söker dig som har ett trevligt bemötande, är flexibel, har god samarbetsförmåga och sätter god service i främsta rummet. Rollen som lönekonsult förutsätter att du är ansvarstagande och det är viktigt för dig att säkerställa god kvalitet i det arbete du levererar. I rollen som lönekonsult är det viktigt att ha ett strukturerat arbetssätt då arbetet delvis är styrt efter olika tidsgränser vilket kan innebära periodvisa toppar. Du ska ha förmåga att kunna samarbeta och bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat.
ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf. Personalchef Monica Sjölin
0472-152 20
Personalkonsult Frida Bratell
0472-15205
Kanslichef Lisa Åberg
0742-15024
IT-chef Lasse Johansen
0472-155 06
Personalassistent Sandra Erlandsson
0472 – 150 31