Lönekonsult till Löneenheten

Lönekonsult till Löneenheten

Arbetsbeskrivning

Är du en nyfiken person som trivs att arbeta med löner i team? Vi söker nu dig som är lönekonsult med erfarenhet av att arbeta med hela löneprocessen till oss på Löneenheten!

Vi hanterar 11-12 000 löneutbetalningar varje månad och arbetar i tre team, varav två löneteam och ett team som arbetar med lönenära arbetsuppgifter. Tillsammans stöttar vi stadens nio förvaltningar i HR-relaterade lönefrågor, sköter tjänstepension, kollektivavtalade försäkringar, förvaltar personalaktsarkivet och systemförvaltning av stadens schema/bemanningssystem.

Under 2024 kommer alla medarbetare på enheten auktorisera sig, på så vis behåller vi en hög kompetens och håller oss uppdaterade inom löneområdet.

Totalt är vi 24 kollegor på enheten och tillsammans med vår systerenhet som jobbar med förhandling, arbetsmiljö och HR-system delar vi ljusa, fräscha lokaler som är centralt belägna i Stadshuset.

Varmt välkommen till oss!

Läs gärna mer om förvaltningen på: http://www.vasteras.se/stadsledningskontoret

ARBETSUPPGIFTER
Som lönekonsult arbetar du självständigt och med stort ansvar, du har en viktig roll som innebär att vara stödjande och rådgivande mot stadens chefer och medarbetare gällande HR-relaterade frågor inom lön i hela vår organisation.

Vi arbetar i team, där hela teamet tillsammans ansvarar för lönerna i stadens nio förvaltningar. Där vill vi att du bidrar till att bygga goda relationer samt instruera kunderna i hur de hanterar självservice på bästa sätt utifrån den roll kunden har.
Du och stadens chefer tillsammans ansvarar för att stadens medarbetare får rätt lön och ersättningar i rätt tid.

Du kommer arbeta aktivt i olika grupper för att vidareutveckla organisationens sätt att arbeta med HR-relaterade frågor inom lön, du besitter specialistkunskap inom löneområdet och tar därför ett helhetsansvar. Vi tror på intern kompetensutveckling och vill att våra medarbetare tillsammans får möjligheten att berika både varandra och verksamheten med nya tankar och idéer.

Hos oss har vi processansvar kopplat till lönesystemets olika delar, ex. anställning, frånvaro o.s.v. Här säkerställer vi hela processen inom ett område och arbetar fram rutiner som är kopplade till våra kunder, men också till dina kollegor. Utifrån detta får du möjlighet att växa i din roll som lönekonsult och möjligheten att arbeta med de delar som intresserar dig mest.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en godkänd gymnasieutbildning. Du har också en YH-utbildning med inriktning lönekonsult/lönespecialist eller flerårig erfarenhet av kvalificerat lönearbete. Eftersom vi dagligen har samtal och konversationer i ärendehanteringssystem med kunder kommunicerar du utan problem i tal och skrift på svenska. Du har kunskap om lönesystem, positivt om det är Personec, och är van att arbeta med datorn som redskap. Viktigt är också att du har goda kunskaper i arbetsrättsliga lagar och kollektivavtal och kan tolka de HR-relaterade lönedelarna. Har du sedan innan kunskap om kollektivavtalet Allmänna bestämmelser (AB) är det toppen!

Som person är du ansvarsfull, strukturerad och har lätt för att samarbeta med andra. Du tycker att det är roligt att utreda komplexa frågor och har en förmåga att se helheten. Vi arbetar under stort förtroende av stadens chefer och medarbetare, det är därför viktigt att du är kvalitetsmedveten, noggrann och trivs i en verksamhet där du arbetar efter mål och får använda din flexibilitet och kreativitet samtidigt som du tar stort eget ansvar.

Låter det intressant? Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.

Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär

I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Sammanfattning

Liknande jobb


Lönekonsulter för framtida uppdrag via Jurek HR!

Lönekonsulter för framtida uppdrag via Jurek HR!

24 oktober 2024

Administratör med bred kompetens

Administratör med bred kompetens

24 oktober 2024

23 oktober 2024