OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
Vi söker nu lönekonsulter till löneenhet 1 och 2 i Gävle som sköter löner för ett antal statliga myndigheter. Verksamheten har vuxit på senaste tiden samt har haft en intern rörlighet, därav har vi behov av fler lönekonsulter. Enheterna består idag av cirka 45 lönekonsulter och ingår i avdelningen för lönerelaterade tjänster 1 inom divisionen Myndighetsservice. Framgent kommer enheterna att stå inför ett omfattande förändringsarbete då vi kommer att byta lönesystem.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som lönekonsult arbetar du med löneadministration och hantering av frågor från kund i våra lönesystem samt i ärendehanteringssystemet ServiceNow. På enheterna arbetare vi i team och samarbetar både inom teamet och enheten för att planera och lägga upp arbetet. Vi hanterar de ärenden som kommer in via våra system och i arbetsuppgifterna ingår även att ha kontakt med chefer, medarbetare och personalfunktioner hos kundmyndigheterna.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Yrkeshögskoleexamen som lönespecialist eller minst två års arbetslivserfarenhet inom löneområdet
Vidare ska du ha följande förmågor:
• Att skapa struktur i ditt arbete
• Att ha förmåga att samarbeta och bidra positivt till arbetsgruppens arbetsklimat
• Att säkerställa kvalitet och leverans
• Att kommunicera väl på svenska i tal och skrift
• Att ge god service, vara serviceinriktad
• Att engagera och driva arbetet framåt
• Att självständigt ta ansvar för dina arbetsuppgifter
Dessutom är det meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med löneadministration inom offentlig förvaltning
• Arbetat med lönesystemen POL, Palasso eller Heroma
• Erfarenhet och tillämpning av lagar och avtal inom staten
• Erfarenhet av att byta lönesystem
Övrigt
Anställningarna är tillsvidare och på heltid.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Startdatum enligt överenskommelse.
Anställningarna är placerade i Gävle.
Välkommen med din ansökan innehållandes CV och personligt brev senast 29 oktober 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna.
Intervjuer planeras att hållas vecka 44 i Gävle.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.