Lönekoordinator

Arbetsbeskrivning

Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt alla skol- och verksamhetsformer inom skolväsendet i att lyckas med detta uppdrag. Skolverket har en ny organisation från den 1 april. Det innebär bland annat ett nytt processorienterat arbetssätt för att skapa bättre förutsättningar för verksamheten att bli mer effektiv. Ett annat led i det arbetet är mindre enheter för att möjliggöra ett närmare ledarskap. Skolverket erbjuder meningsfulla och stimulerande arbetsuppgifter samt ett omväxlande arbete med breda kontaktytor.

Avdelningen för verksamhetsstyrnings uppdrag och ansvar är att säkerställa en effektiv och ändamålsenlig verksamhetsstyrning som utgår från en tydlig strategi och ett helhetsperspektiv som integrerar Skolverkets alla delar. Vidare ansvarar avdelningen för att skapa de bästa förutsättningarna för att kärnverksamheten ska kunna fokusera på sitt uppdrag. På avdelningen finns enheterna för HR, ekonomi, inköp och upphandling, internservice samt planering och beredning.

Enheten för HR ansvarar för att driva och utveckla det strategiska och operativa HR-arbetet på myndigheten. Enhetens uppgifter innebär att styra, utveckla, driva och stötta organisationen i frågor inom ledarskap, medarbetarskap, kompetensförsörjning, arbetsmiljö, lönebildning, arbetsrätt, organisationskultur och mångfald. I uppdraget ingår att bevaka lagar och avtal inom området samt att utarbeta policys och riktlinjer till stöd för verksamheten. HR ger ett fortlöpande stöd till chefer och medarbetare samt ansvara för personaladministration.

Vi söker en lönekoordinator till enheten för HR. Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Myndigheten är inne i ett spännande utvecklingsskede som kommer att påverka enheten i hög grad. I september flyttar vi till nya fina lokaler i frihamnen.

Arbetsuppgifter
Som ansvarig för lönetjänsten kommer du att vara Skolverkets kontaktperson mot Statens Servicecenter (SSC) och säkerställa att relationen med leverantören utvecklas i en positiv anda. Du agerar kravställare och följer upp leveranserna samt är ansvarig för att uppkomna brister hanteras och att nödvändiga utredningar kommer till stånd. I ditt ansvar ligger också att följa upp att SSC verkställer och arbetar i enlighet med överenskomna servicenivåer och mål. I rollen ingår även att initiera och driva utveckling av funktionalitet och kvalitet i systemen genom att själv planera och komma med förslag på förbättringar så att löneprocessen inom myndigheten ständigt förbättras. Arbetet sker i nära samarbete med övriga på HR, ekonomi och IT samt inte minst med användarna av systemet. Du fungerar som bollplank/expert gentemot Skolverkets administratörer och ansvarar för det nätverk som finns för administratörer inom Skolverket. Under det närmaste året kommer byte av lönesystem att genomföras, du kommer att arbeta med implementeringen av detta.

Du kommer även att arbeta med statistik och nyckeltal för att proaktivt verka för ev. åtgärder och förbättringar inom personalområdet. Du kommer även att arbeta med pensions- och försäkringsfrågor. 

Kvalifikationer
Erfarenhet av att arbetat i en liknande roll alternativt som löneadministratör

Meriterande med:


• yrkeshögskoleutbildning inom lön
• erfarenhet från implementering av lönesystem
• statlig erfarenhet

Som person är du ansvarstagande och noggrann. Du tar självständigt ansvar för egna arbetsuppgifter men tar även ansvar för de gemensamma resultatet. Du identifierar, hanterar och följer upp detaljer i arbetet och utför dina arbetsuppgifter på ett grundligt sätt. Vidare har du förmågan att kunna organisera, planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt samt agerar med trovärdighet ut i organisationen. Då tjänsten innebär mycket interna och externa kontakter lägger vi stor vikt vi din förmåga att relatera till människor på ett lyhört och smidigt sätt.

Välkommen med din ansökan senast den 21 augusti 2016.


Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53 och Maj Götefelt (OFR/LF) tel. 08-527 334 28.

I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Se fullständig annons på vår hemsida!

Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina  Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 30 juli 2016

Besöksadress

Fleminggatan 14 10620 Stockholm
None

Postadress

None
Stockholm, 10620

Liknande jobb


31 oktober 2024

24 september 2024

Lönekonsult

Lönekonsult

31 oktober 2024

Löneadministratör, Huddinge kommun

Löneadministratör, Huddinge kommun

30 oktober 2024