OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hela Öland attraherar varje år fler och fler människor. Unika miljöer, hög livskvalitet och närheten till både stad och hav gör Öland till en attraktiv plats att besöka och leva på. Södra Öland i sin tur präglas även av stark framåtanda, engagemang och vårt fantastiska Världsarv.
Mörbylånga kommun ligger på den södra delen av Öland och består av ca 1200 engagerade och kompetenta medarbetare som drivs av att göra skillnad i vårt samhälle. Nu söker vi fler medarbetare som vill bidra till att Öland fortsätter vara en fantastisk plats att bo, arbeta och besöka.
ARBETSUPPGIFTER
Älskar du lön? I vår nya roll som lönesamordnare har du ett funktionsansvar och leder och samordnar löneadministrationen i Mörbylånga kommun. Rollen innefattar också att driva utveckling av processer och rutiner inom löneområdet samt att ha en helhetssyn på hela löneprocessen. Det innebär att du behöver ha ett nära samarbete med vår digitaliseringssamordnare och ekonomienheten.
Som lönesamordnare tar du aktiv del av det dagliga lönearbetet. Du kommer att ingå i vårt team som utöver dig består av tre lönehandläggare. Här kommer du att arbeta med hela löneprocessen i lönesystemet i Visma Personec P, WinLAS webb och Anställningsguiden. Vissa av våra verksamheter arbetar därutöver med Multi Access för schemaläggning. Då rollen som samordnare är ny finns goda möjligheter att påverka utvecklingen av rollen.
Du arbetar konsultativt och stödjande mot chefer och medarbetare. I dina arbetsuppgifter ingår förutom den samordnande rollen även löpande löne- och pensionsadministration, kontroll och rättning av registrerade uppgifter, kontakter med myndigheter och tolkning av kollektivavtal. Du bidrar till att utveckla lönearbetet både internt i gruppen och även verksamhetsnära i samarbete med chefer och administratörer.
KVALIFIKATIONER
Du har eftergymnasial utbildning inom lönehandläggning eller löneadministration från yrkeshögskola eller högskola/universitet eller annan relevant erfarenhet. Vi ställer krav på erfarenhet och kunskap inom löneområdet och det är meriterande med erfarenhet av lönehandläggning inom offentlig verksamhet och/eller erfarenhet av att arbeta i Visma Personec P. Vana av arbetsledning/projektledning och utvecklingsarbete inom området samt ha ett intresse för systemfrågor är också önskvärt.
Som person är du lyhörd, noggrann och ansvarstagande. Du gillar ordning och reda och att skaffa dig koll på läget. För att trivas hos oss behöver du både kunna driva din egen utveckling och självständigt söka kunskap och samtidigt kunna ta hjälp av teamet. Du trivs med att bidra till utveckling genom att nyfiket tycka och tänka till kring processer och rutiner.
Du är strukturerad och kan tänka strategiskt och har förmågan att se verksamheten i ett helhetsperspektiv och kan koppla ihop helhet och delar, framtid och nutid. Som samordnare är det också viktigt att du är utåtriktad, kreativ och nyfiken och kan tillföra energi i arbetet samt skapa delaktighet och samsyn kring verksamheten. Och eftersom service och våra kunder är viktiga för oss drivs du av en vilja att se möjligheter till förbättring både för den egna verksamheten, för dig själv och för kunden.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Giltigt B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Mörbylånga kommun eftersträvar en jämnare könsfördelning i våra personalgrupper. Detta är en del av kommunens övergripande jämställdhetsarbete och som vi tar hänsyn till vid rekryteringsförfarandet.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mörbylånga kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Mörbylånga kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.