Lönespecialist

Lönespecialist

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi flera lönespecialister till Ambeakoncernens huvudkontor i Solna.

Ambea är ett av Nordens ledande omsorgsföretag med cirka 26 000 medarbetare. På våra cirka 900 enheter runt om i Skandinavien arbetar vi med att skapa ett bra liv för varje omsorgstagare. Verksamheten grundlades för mer än 100 år sedan och Ambea är sedan 2017 noterat på Nasdaq Stockholm. I Ambeakoncernen erbjuder vi tjänster inom äldreomsorg (Vardaga), funktionsnedsättning och stöd vid psykosocial problematik (Nytida), vårdbemanning (Klara) samt utbildningar (Lära). Vi ska vara kvalitetsledande i allt vi gör och vår vision är att göra världen lite bättre, en människa i taget. Hos oss kan du utvecklas samtidigt som du gör skillnad för andra. Läs gärna mer här (https://jobb.ambea.se/).

Om jobbet

Under flera års tid har ett ambitiöst utvecklingsarbete pågått för att skapa förutsättningar för effektivt och kvalitetsmedvetet lönearbete. Avdelningen präglas av arbetsglädje, nyfikenhet och balans och nu har du chansen att få vara en del av detta fantastiska team. Ambea har vuxit med 10 % de senaste åren, och vi är inne i en fortsatt stark tillväxttakt, där digitalisering står i högt fokus. Därför söker vi nu ett flertal lönespecialister som vill vara med att utvecklas i vår resa framåt. Vill du veta mer om vår framgångssaga rekommenderar vi att du lyssnar på lönepodden från augusti 2021 där vår Avdelningschef Olle Bergström berättar mer om sina erfarenheter från utvecklingen av Ambeas lönefunktion sedan 2018.

Om rollen

Som lönespecialist blir du en del i avdelningen för Lön och PA-service som ansvarar för hela flödet av lönehanteringen för Ambea Sveriges ca 17.000 löneutbetalningar varje månad. Lön och PA-service består av ca 30 personer uppdelade på tre grupper, löneproduktion, systemförvaltning samt Pension & Förvärv. Vi ingår som en del av avdelningen för HR och medarbetarutveckling. Du kommer att samarbeta med hela avdelningen, och rapportera till vår gruppchef för lön.

Du medverkar i hela löneprocessen med tillhörande aktiviteter och vidtar de åtgärder som krävs för att Ambea ska följa gällande lagar, kollektivavtal och regelverk. En stor del av arbetet är att ge professionellt och verksamhetsinriktat stöd till våra chefer inom löne- och personaladministrativa frågeställningar. Vi är det expertcenter som kollegor i organisationen vänder sig till i frågor som är relaterade till lön eller tidrapportering. Vi har mycket kontakt med myndigheter och andra intressenter, och du medverkar i utredning i ärenden relaterat till dessa.

Tillsammans med dina närmsta kollegor i kompetensområden, kommer ni gemensamt driva utveckling kopplat till anställningar, arbetstid/frånvaro, ekonomi eller förvärv samt kravställning på systemstöd inom området. Utöver det löpande arbetet deltar du i projekt som relateras till verksamheten, samt till processförbättrande arbeten och aktiviteter.

Avdelningen

Som en del i lönefunktionen för ett av Skandinaviens ledande omsorgsbolag kommer du få möjlighet att arbeta med ständigt förbättringsarbete i en genuin och dynamisk organisation. Du kommer få vara med och utvecklas och samtidigt göra skillnad för andra. Vår kultur genomsyras av våra värderingar - respekt, ansvar, enkelhet och kunskap. Ambea är organisation under tillväxt, vilket har stor påverkan på lönearbetet. Vi förvärvar bolag, och vi vinner entreprenadupphandlingar, som ger ett återkommande inflöde av nya verksamheter och nya chefer som behöver introduceras i det verksamhetsnära stödet hos Ambea och våra administrativa system. Lönearbetet på Ambea kan därför skilja sig åt från organisationer som inte verkar inom samma bransch, eller med samma tillväxttakt. Det här ställer särskilda krav på medarbetare inom lönefunktionen vad gäller samverkan, service, kritiskt tänkande och förmåga att snabbt ändra fokus.

Vad vi söker

Vi söker dig som har examen inom löneområdet från YH/KY-utbildning alternativt inhämtat motsvarande kunskap och kompetens genom flerårig erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har i ditt tidigare yrkesliv uppnått en hög IT-mognad och du är en avancerad användare av MS Office, i synnerhet Excel (Pivot, VLOOKUP och liknande). Då rollen innefattar kommunikation med många aktörer både internt i organisationen och externt med myndigheter, är krav för tjänsten flytande svenska i både tal och skrift

Det är meriterande med erfarenhet från en personalintensiv verksamhet i snabb förändringstakt med både tjänstemän och kollektivanställda. Meriterande är även om du har arbetet med kundsupport, antingen i direkta kundmöten, eller i en stödfunktion, samt om du har erfarenhet av Vismas system HR-plus version 8 och/eller Medvind.

Om dig

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi värdesätter att du har en hög servicekänsla och ett proaktivt förhållningssätt där du har förmåga att se till helheten. Du är trygg i dig själv, har en förkärlek till siffror och att analysera data för att hitta mönster och identifiera områden för utveckling är en viktig drivkraft för dig. Du är en person som stimuleras av utveckling och förbättringar som ger mervärde i verksamheten. Det är viktigt att du kan skapa goda kontakter och bygga långsiktiga relationer samtidigt som du har personlig integritet. Du är trygg med att prata inför grupper, och att hålla i utbildningar, informationer för chefer och användare av våra system. Då vi i perioder har hög arbetsbelastning är det viktigt att du även i dessa situationer är lösningsfokuserad och kan strukturera arbetet för att underlätta både för dig själv och för andra.

Vi erbjuder

Du blir en del av avdelningen för HR och medarbetarutveckling med uppdraget att attrahera morgondagens omsorgsmedarbetare. Du kommer tillsammans med löneteamet bli ansvariga för att ta hand om och stötta vår mest värdefulla resurs, våra medarbetare och deras chefer. Har du ett stort engagemang för människor och vill uppnå dina personliga mål tillsammans med andra är avdelningen för HR och medarbetarutveckling på Ambea dit du ska söka dig.

Om oss
Vi är granne med Mall of Scandinavia och vårt moderna kontor har stora utbildningslokaler, fina mötesplatser, en ljusgård samt utsikt över Råstasjön med möjlighet till fina lunchpromenader. Självklart har vi kollektivavtal med tjänstepension och tillhörande försäkringar och vi har friskvårdsbidrag och andra förmåner kopplade till Benify. Möjlighet finna att arbeta hemifrån ett par dagar per vecka.

Vi ses kontinuerligt i trevliga sammanhang ...

Kontaktpersoner på detta företaget

Ola Narverud Björéus
0733775898
Pernille Ramirez
+46 73 310 04 81

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ambea
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 augusti 2023
  • Ansök senast: 12 september 2023

Besöksadress

Vretenvägen 13, Stockholms län
None

Postadress

Vretenvägen 13
Stockholms län, 17129

Liknande jobb


22 november 2024

22 november 2024

22 november 2024

Lönespecialist

22 november 2024