Lönespecialist

Lönespecialist

Arbetsbeskrivning

Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Som vår medarbetare har du ett ansvarsfullt uppdrag att tillsammans med oss anpassa arbetet till förändringar och agera för att utveckla ett hållbart sjöstadsliv i Motala kommun.

Gemensamma ledningsförvaltningen består av verksamhetsområdena Stöd och utveckling, Strategisk samhällsplanering, HR, Kommunikation samt Planering och uppföljning.

Förvaltningen har till uppdrag att leda, stödja och samordna hela kommunorganisationen på kommunstyrelsens uppdrag. Detta görs genom att ha kundens behov i fokus samt att vi har en helhetssyn och gemensamma arbetssätt. Vi är en lärande organisation som främjar nyskapande och lärande av både omvärld och varandra.

Löneenheten är en del av HR och består av 17 medarbetare. Löneenheten leds av en lönechef. Enheten ansvarar för kommunens löneadministration, lönesystem, personalarkiv, pension och kollektivavtalade försäkringar.


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en pensionsansvarig lönespecialist till vår löneenhet för ett vikariat.
Som pensionsansvarig lönespecialist kommer du att ingå i en grupp med lönespecialister, löneadministratörer och systemförvaltare. Du kommer att arbeta med löneadministration där fokus kommer ligga på att självständigt ansvara för att utveckla administrationen och informationen av pensioner och försäkringar inom Motala kommun. Det innefattar samtliga delar inom kommunens pensionsadministration som rapportering av pension, pensionsavgångar, ge stöd och support till kommunernas medarbetare i pensionsfrågor, kontakter med andra myndigheter, planera och boka informationsträffar samt hålla utbildningar, ta fram och uppdatera informationsmaterial samt hantering av pensionsskuldsberäkning. Tillämpning och tolkning av pensionsavtal för kommuner och landsting samt omvärldsbevakning är också en viktig del av tjänsten. Du kommer också att arbeta med löpande löneadministration för våra förtroendevalda. Vi arbetar mycket med utveckling av vår löneprocess och digitalisering. Är du en person som gillar förändringar och vill bidra till detta är du välkommen att söka tjänsten hos oss.


KVALIFIKATIONER
Formella kompetenser - Skallkrav
• Stor dator- och systemvana samt van användare av Office-paketet med fokus på Excel
• Har god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska
• Har erfarenhet av löneadministration och intresse för pensionsfrågor
• Uttagen gymnasieexamen
• Eftergymnasial utbildning inom löneadministration (minst 1 år) eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Erfarenhet av löneadministration inom offentlig verksamhet.

Personliga kompetenser
• Har en mycket bra samarbetsförmåga
• Är strukturerad och gillar ordning och reda
• Har förmåga att motivera dig själv och har energi och engagemang i ditt arbete
• Trivs med förändringar då vi kommer att förändra och utveckla vår löneprocess
• Är lugn, stabil och kontrollerad i stressade situationer
• Vill hjälpa andra med din kunskap och är serviceinriktad

ÖVRIGT
Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.

Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Motala kommun, Lön
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 juni 2024
  • Ansök senast: 10 juli 2024

Liknande jobb


Lönekonsult till Löneenheten

Lönekonsult till Löneenheten

26 november 2024

26 november 2024

26 november 2024