OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svenska kyrkan Uppsala är de sex tätortsförsamlingarna i samverkan, och ansvarar också för Uppsala kyrkogårdar. Fem av församlingarna bildade 2014 Uppsala pastorat med gemensam styrelse och ledning.
Tillsammans vill vi vara den lokala kyrkan för 180 000 Uppsalabor.
LÖNESPECIALIST till Uppsala pastorat
Som lönespecialist hos oss handlägger du hela löneprocessen från ax till limpa och ansvarar för att rätt lön och ersättningar betalas ut i tid till anställda, uppdragstagare och förtroendevalda. Vi hanterar ca 450 utbetalningar per månad och har vissa toppar under året vid säsongsanställningar. Du ansvarar också för att all personaladministration hanteras effektivt och korrekt från anställningens början till slut. Arbetet förutsätter samverkan både internt med anställda som externt med försäkringskassa och andra parter. Du ingår i HR/Löneenheten med tre andra medarbetare samt HR chef. Pastoratets kansli där vi arbetar ligger centralt i Uppsala vid domkyrkan.
ARBETSUPPGIFTER
Tillsammans med kollegorna i enheten arbetar du bland annat med:
• Ansvar för löneberedning för anställda och övriga som ex förtroendevalda i Uppsala pastorat.
• Tolkning och tillämpning av lagar och kollektivavtal.
• Bevakning av LAS tider och regelverk
• Ger stöd och service i frågor om tidredovisning, resor, scheman mm.
• Övrigt personaladministrativt arbete i form av avstämningar, intyg, statistik mm.
Arbetet kräver mycket goda samarbetsförmågor och upprätthållande av god kontakt med chefer och medarbetare. Vidare ska du kunna informera och ge råd på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Arbetet kräver ett självständigt arbetssätt och helhetssyn samt analytisk förmåga och problemlösning. Du ska hålla dig uppdaterad inom lagar, avtal och systemförändringar. Vi använder Hogia lön och Hogia Personal, tidsredovisningssystemet Flex HRM och redovisningssystem Aveny. Du kommer att vara systemansvarig för Hogia eller Flex.
PERSONLIGA EGENSKAPER
Du är noggrann och kvalitetsmedveten samt planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du arbetar mycket bra tillsammans med andra, tar initiativ och tycker förändrings- och förbättringsarbete är roligt. Krångliga löne- eller systemfrågor bemöter du både nyfiket och lösningsorienterat. Du är kommunikativ, söker aktivt och proaktivt kontakt och förstår vikten av att återkoppla och hålla deadlines i ditt arbete.
KVALIFIKATIONER
Du har minst gymnasial utbildning samt relevant yrkesutbildning inom lön. Du har också mångårig erfarenhet av kvalificerat löneadministrativt arbete där du arbetat med hela löneprocessen. Du är en van datoranvändare med goda kunskaper i Officepaketet och har goda kunskaper i svenska språket, i både tal och skrift.
Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans grundläggande värderingar.
OM TJÄNSTEN:
Tjänsten är en heltidsanställning 40 t/v. Vi tillämpar flexibel arbetstid, har friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde snarast/enligt överenskommelse.
För mer information: HR chef Malin Thimerdal, 018-4303503 Malin.thimerdal@svenskakyrkan.se
Lönespecialist Anita Svensson, 018-4303513, Anita.svensson@svenskakyrkan.se
Facklig representant: Vision Annika Fransson 070-6502333
DIN ANSÖKAN
Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag som är den 16 februari. Välkommen med din ansökan.