OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en lösningsarkitekt och anställer medarbetare i hela landet.
Våra medarbetare arbetar hemifrån och i kombination med att arbeta på något av våra 32 kontor.
Vill du skapa samhällsnytta och bidra till att utveckla Kronofogdens it-avdelning? Vill du ha möjlighet att kombinera familjeliv/fritid med arbetsliv? Bra, läs vidare.
Beskrivning av uppdraget
Vi är närmare 230 kollegor på Kronofogden som arbetar med IT-utveckling och vi har en spännande resa framför oss med modernisering, digitalisering och automatisering. Våra främsta framgångsfaktorer är att vi arbetar tillsammans i agila team med verksamheterna inom myndigheten.
Vi söker dig som vill vara med och utveckla vår verksamhet och samtidigt utvecklas själv tillsammans med oss.
Arbetsuppgifter
Som lösningsarkitekt ansvarar du för att löpande utforma våra system i samarbete med våra utvecklingsteam – gentemot kravställning, samt att säkerställa att faktiskt alla förstår hur lösningen ska vara utformad.
Du svarar upp till, och samarbetar med ansvarig områdesarkitekt för att som ett team tekniskt säkerställa att vi bedriver effektiv nyutveckling och underhåll av våra system. Utvecklingen av systemen sker med hänsyn till den planerade/levererade lösningens hela livscykel. Som lösningsarkitekt deltar du i den agila planeringen av innehållet i utvecklingssprintar tillsammans med utvecklingsteamet du verkar i. En viktig del är att du även aktivt ska kunna verka i teamet som utvecklare. Du är en viktig integrerad del av utvecklingsteamet
En stark förståelse för olika teknologier, systemarkitektur och utvecklingsprinciper är avgörande för att kunna utforma och implementera lösningar på en teknisk nivå. Förmågan att analysera och lösa komplexa problem är viktig för att kunna identifiera behov och utmaningar samt skapa innovativa lösningar.
I arbetsuppgifterna ingår också:
- Felsökning för att lösa komplicerade problem/fel
- Agera mentor för systemutvecklarna, hjälpa och stödja
- Genomgång av lösningar för teamet - och även vara bollplank vid behov
- Agera som 3:e linjens support
- Nyutveckling
Vi arbetar i:
- Språk/plattform: Java/ Spring Boot
- Databas: Oracle
- Byggstöd: Maven och Jenkins
- Versionshantering: Git
- Versionshantering databas: Liquibase
- Utvecklingsverktyg: IntelliJ IDEA för Java-utveckling
- Testautomatisering och testramverk: Junit/Mockito/JBehave
- Driftsmiljö: Unix/RedHat Enterprise Linux, Openshift Container Platform
Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har
- minst 4 års erfarenhet som mjukvaruutvecklare (java)
- erfarenhet från nyutveckling i Red Hat OCP
- minst 1 års erfarenhet med datamodellering/datainfrastruktur
- minst 2 års erfarenhet från arbete inom mönster och lösningar vid händelsedriven arkitektur
- minst 2 års erfarenhet inom normaliserade databaser
- erfarenhet att dokumentera komplexa lösningar på strukturerat och tydligt sätt så att de är enkla att kommunicera och förstå
- minst 2 års erfarenhet inom Master Data Management
- minst 1 års arbete med komplex informationshantering inom och mellan olika organisationer
- goda kunskaper i svenska och engelska
- utbildning på minst gymnasienivå
Du har personliga egenskaper som innebär att du har ett strukturerat arbetssätt, är noggrann och kvalitetsmedveten och har förmåga att lösa komplexa problem.
Information om oss och jobbet
Vid tillsvidareanställningar tillämpar vi provanställning på sex månader. Tillträde är enligt överenskommelse och du blir anställd som it-handläggare.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Din ansökan ska innehålla ett CV, men vi vill inte att du bifogar ett personligt brev.
Det är viktigt för oss på Kronofogden att de vi anställer har de personliga egenskaper som vi efterfrågar. Därför använder vi oss av kompetensbaserade intervjuer och det förekommer tester vid rekryteringar.
Lär känna oss bättre genom att följa oss på LinkedIn och besöka vår webbplats:
https://www.kronofogden.se/Jobbahososs.html
Ett jobb som räknas
På Kronofogden jobbar vi nära människor i utsatta situationer. Vår uppgift är att hjälpa den som inte har fått betalt och vägleda den som ska betala. Det kräver kunskap och handlingskraft. Omtanke och mod. Hos oss kan du räkna med utmanande arbetsuppgifter som även är utvecklande för dig. Så när du går hem från en dag på jobbet kan du vara säker på att du har gjort något som verkligen räknas -både för andra och för dig.
Vi samarbetar med Skatteverket i våra rekryteringar, vilket innebär att Skatteverkets hr-avdelning kommer att hantera din ansökan.
Kronofogden använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller försäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Mikael Åkerholm, informationssäkerhetschef
010-579 03 69
Bo Söderkvist, hr-specialist rekrytering
010-574 93 69
Evelyn Rubin, Sektionschef
010-579 02 81
Åsa Alm, HR-specialist rekrytering
010-5724119
Malin Holmwall, sektionschef
010-579 23 96
Lena Ohlin, enhetschef
010-579 29 54
Anders Ekström, sektionschef
010-579 24 13