OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Nu söker vi dig, en lösningsarkitekt, till vårt team som utvecklar och förvaltar it-lösningar inom trängselskatt och infrastrukturavgifter. Det handlar om flödet från att hantera passageintag till beslutskapande för svenska och utländska fordon avseende trängselskatt och infrastrukturavgift.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss får du chansen att jobba med och skapa unika system som verkligen har betydelse för framtiden, system som dagligen gör nytta för både privatpersoner och företag. Vårt arbete förändras kontinuerligt utifrån utvecklingen inom både teknik och samhälle.
Vi pratar inte bara om framtiden – vi jobbar för att möjliggöra den. Det finns alltid möjlighet att utvecklas och vi vill ta tillvara vår gemensamma kunskap på bästa sätt.
Transportstyrelsens It-avdelning har en central roll inom Transportstyrelsen och stöder alla avdelningar i it-frågor och arbetar med arkitektur, systemutveckling, förvaltning och drift av it-system samt infrastruktur. På It-avdelningen är vi 300 medarbetare.
https://transportstyrelsen.se/sv/Om-transportstyrelsen/jobba-hos-oss/att-jobba-pa-transportstyrelsen/jobba-med-it-hos-oss/
Hos oss kan du förvänta dig karriärsutveckling, ett modernt chefs- och medarbetarskap samt ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsplats som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltagna antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen.
Du kommer att
• ansvara för den övergripande it-arkitekturen inom trängsel- och infrastrukturavgifter
• designa och utforma it-lösningar så att de uppfyller de tekniska regler och riktlinjer som gäller på Transportstyrelsen
• stötta verksamheten vid framtagande av behovsunderlag
• stötta verksamheten vid upphandlingar
• utveckla och förvalta ett samhällskritiskt back-end-system tillsammans med teamen inom området
• stötta och vägleda systemutvecklare för att säkerställa en hög kvalitet samt att beslutade strategier följs
• säkerställa att vi återanvänder befintliga it-lösningar och funktionalitet
• omvärldsbevaka och framtidsspana
• medverka till att skapa effektiva team och arbetssätt.
Du måste ha
• systemvetar- eller civilingenjörsexamen på minst 120 poäng eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
• goda kunskaper i informations- och datamodellering samt systemutvecklingsmetodik
• flerårig erfarenhet av ALM-arbete
• flerårig erfarenhet av hela systemutvecklingsprocessen
• flerårig erfarenhet av systemutveckling inom Microsoft.Net
• flerårig erfarenhet av modellering i Sparx, Enterprise Architect.
Det är meriterande om du också har erfarenhet inom/av
• inom trängsel- och infrastrukturavgifter
• av transaktionsintensiva system med stora datavolymer
• av att arbeta enligt agila metoder
• av systemutveckling i Azure/Azure Stack
• av design av händelseorienterade system
• av nServiceBus
• av MS SQL-Server
• av Archimate och UML
• av att tekniskt leda ett team.
Vi vill att du
• tar stort ansvar för kvaliteten i de egna och teamets leveranser
• är noggrann och strukturerad
• har förmåga att kunna lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt
• är intresserad av och tar ansvar för din egen vidareutveckling
• är nyfiken på utvecklingen inom ditt arbetsområde
• har förmåga att kommunicera med olika målgrupper
• har goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Intresserad?
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi vill att du börjar så snart som möjligt. Vi tillämpar normalt provanställning. Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att man ska vara svensk medborgare och att säkerhetsprövning kommer att föregå beslut om anställning.
Du är välkommen att kontakta sektionschef Azad Kaveh, 010-495 60 63 azad.kaveh@transportstyrelsen.se.
Saco, Peter Tang och ST, Joakim Wenck nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2021-4098. Vi behöver din ansökan senast den 31 maj 2021. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 2000.
Verksamhetsområde:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd, och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 13 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping