OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som lösningsarkitekt är du delaktig i att våra leveranser tekniskt uppfyller de krav som kunderna lyft fram, och att kvalitén motsvarar våra egna förväntningar. I din roll är du en teknisk go-to person och ett aktivt stöd till övriga strömmar - projektledning, kravarbete och användareupplevelse. Varmt välkommen till oss!
Förväntad kompetens
- Gedigen utvecklarbakgrund inom .NET, och du har tagit/vill ta ett steg närmare verksamhet med businesstänk och direkt kundkontakt
- Erfarenhet av att jobba med applikationslivscykel och ha ett helhetsgrepp för lösningen
- Erfarenhet av konsultverksamhet eller annan kundnära verksamhet
- Erfarenhet inom Digital Commerce och/eller kundportaler är starkt meriterande
- Flytande i engelska och svenska
Snubblar du på målsnöret när det kommer till erfarenhet? Connecta med oss ändå! Vi vill alltid träffa nya talanger!
Arbetsbeskrivning
Att vara lösningsarkitekt på Columbus Commerce innebär att du blir en del av ett team med en stark teamkänsla, som får ihop projektledning, teknik och UX på ett bra sätt. Vi har väletablerade processer för att driva projekt och sälj, vilket ger en bra avgränsning för teknikrollen, där du får vara lösningsarkitekt och inte en massa roller på en gång.
Vi sitter även på en bra bredd i kunskapen internt. Vi bollar tankar och idéer med varandra mellan projekt och kundteam och det finns alltid någon att fråga och lära sig av, även som senior.
I rollen som lösningsarkitekt kommer du att arbeta nära kunderna i Stockholm. Det är din uppgift att förstå deras behov och lösning och bygga förtroende hos dem, både i projekt och under pre-sale. I projekten jobbar vi som ett team tillsammans med våra superduktiga kollegor i Polen och även på andra orter i Sverige.
Så här beskriver Jens, som är lösningsarkitekt med huvudfokus på Epi, sin roll hos oss:
Jag har en bred roll som jag kan anpassa lite efter behov, en blandning av generalist och specialist. Min huvudsakliga uppgift är att guida kring vägval för den tekniska lösningen, både kring utveckling och drift.
Inför ett projekt deltar jag i workshops med kund för att kartlägga och detaljera den tekniska kravbilden. När projektet är igång leder jag utvecklingsteamet och har ett ansvar för att stories kan omvandlas till tekniska specar, att utvecklingen mynnar ut i hållbara lösningar och att leveransen motsvarar de gemensamma förväntningarna. Det är viktigt att ha en förståelse för vad som är en bra eller dålig lösning, kort- eller långsiktig, och att vara tydlig med det både internt och externt.
Jag jobbar nära våra dev leads för frontend och backend som till skillnad från mig lägger i stort sett all tid på att koda. Det är ett konstruktivt samarbete där vi kompletterar varandra och avlastar varandra.
Flera av mina kollegor och kunder har sin hemvist på annan ort i Sverige eller i världen och det är något jag personligen uppskattar. Jag skulle tro att jag pratar lika mycket engelska som svenska en normal arbetsdag."
Niklas, som är lösningsarkitekt med inriktning på plattformen Litium, instämmer:
Liksom Jens säger, så är det en väldigt bred roll som har många vinklar. Till vardags jobbar jag med mitt kundteam som huvudsakligen är baserade i Stockholm, men där även Greg från det polska teamet ingår.
Mitt och Gregs samarbete är en nyckel till att vi som team levererar hög kvalité och hjälper och stöttar kundens verksamhet från det tekniska perspektivet. Jag ansvarar oftast för att ta fram specifikationer för vad som kan göras i olika ärenden, men tar ofta in tankar och idéer från just Greg och de övriga medlemmarna i teamet. Önskemål om nyutveckling och förändringar drivs både från kunden och från oss i utvecklingsteamet.
Utöver specningsarbete så är jag mycket involverad i code reviews för att säkra kvalitén på det som ska levereras, ansvarar för att deploymentprocessen och att alla integrationer fungerar som de ska. Man kan säga att jag hjälper till lite där jag behövs. Då jag har ansvar för helheten så känner jag att det ligger på mitt bord att man lutar sig in där det behövs.
Det viktiga är att vi som team löser problemen och får saker gjorda. En viktig nyckel är en god kommunikation med projektledaren, så det sker kontinuerlig uppdatering om statusen för alla olika tekniska delar. Så kommunikativa egenskaper är väldigt viktiga i den här rollen."
När det kommer till vad som är viktigt för att trivas i rollen svarar de båda så här:
Du behöver vara trygg i din egen förmåga att förstå vad som ska lösas och att ta fram välavvägda lösningsalternativ. Du har ett ansvar att bära i rollen. Sen är det bra att vara nyfiken, det underlättar arbetet på så många sätt."
Ansökan och process
Låter det som en spännande roll för dig? Vi ser fram emot din ansökan och det är enkelt och smidigt att ansöka, tar inte ens en minut! Vi kommer att hålla intervjuer löpande under processen.
Om Columbus
Columbus är experter på att skapa tillväxt genom insikter i dina kunders beteenden och att tillhandahålla en sömlös upplevelse när de interagerar i dina digitala kanaler. Med vår branschövergripande erfarenhet inom B2B och komplex B2C sticker vi ut på marknaden, och gör Columbus till den främsta samarbetspartnern i Norden, när det gäller digital försäljning. Vi hjälper våra kunder att utforma och förverkliga lösningar i toppklass enligt branschspecifika behov så att den fulla potentialen i din digitala verksamhet frigörs.
Columbus är ett globalt IT-konsultbolag med 1800 anställda. Våra experter möjliggör digital transformation, maximerar och framtidssäkrar ditt företag.
Jobba på Columbus
Spana in vårt Insta-flöde för att få en bild av hur det är att jobba hos oss genom våra kollegor. Klicka på bilden för att komma till Instagram-kontot (https://www.instagram.com/columbussverige/). (https://www.instagram.com/columbussverige/)
Helt ofiltrerat har vi samlat in omdömen från nuvarande och tidigare kollegor. Klicka nedan för att läsa mer.